Arne Ivar Mikalsen taler til Venstres landsstyre

Jeg ønsker at Nord-Norge skal komme først til fornybarsamfunnet. Ikke sist inn i oljenæringa. – sa Arne Ivar Mikalsen til Venstres landsstyre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Det er mye fokus på olje og gass i nord nå. Men Nord-Norge er full av energi. Fornybar energi. Jeg mener f.eks Nordland kunne proffitert voldsomt næringsmessig på fokus mot de eksisterende og utbygde kraftressursene i større grad enn i dag. Vi skal vise at det er ett reelt alternativ!

Vi har ett stort kraftoverskudd, som bokstavelig talt renner ut i havet, fordi vi ikke har ledningsnett til å transportere strømmen, ei heller store nye industriprosjekter som kunne brukt mye av den. Noen har ideer. De strander på muligheten for bruk av kraft.

En annen ting vi gjør er å se mot elektrifisering av transportnæringen. Strøm til skip ved kai, ladestasjoner for elbiler langs de tusenvis av KM med vei vi har. For Elbil kommer heldigvis som ei kule nå! Dette samt elektrifisering av jernbanen. Jeg Skjønner det må skje i etapper, men det skal skje! Og Her leverer Venstre i sin alt. NTP på flere felt!

Ja, det vil koste Penger. Men det er å si ja til en region som i dag rennes i senk av fossilindustrien. Les dagens Dagsavisen. Jeg ønsker at Nord-Norge skal komme først til fornybarsamfunnet. Ikke sist inn i oljenæringa.

Det har vi sjansen til nå. Men det vil kreve handlekraft og vilje. Den har Venstre, og vi er troverdige, når vi sier nei til olje i verdens viktigste fiskefelt.

Ja til grønn vekst i Nord! Og en repr fra Nordland som vil dette!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**