Følgende forslag fikk 15 av 37 stemmer, og falt.
Sak 36/13 Økonomiplan 2014-17
Forslag til vedtak:
Helhetlig Alternativ til utsettelsesforslaget, komiteinnstillingens 2. avsnitt:
Fylkestinget viser til sitt vedtak i desembermøtet sak 88/12 pkt 17 om at prioriteringsrekkefølgen på samferdselsprosjekter skal ligge fast med Langsundforbindelsen og Bjarkøyforbindelsen som prioriterte prosjekter. Fylkesrådet bes legge dette til grunn for sin behandling av Regional transportplan og økonomiplanen.
Videre ber fylkestinget om at fylkesrådet, i samråd med Karlsøy og Harstad kommuner, utreder mulighetene for å lånefinansiere fylkeskommunens egenandel i Langsundforbindelsen og Bjarkøyforbindelsen. Lånevilkårene for disse må avklares med ulike kredittinstitusjoner, og herunder må man vurdere lånebetingelsen i Kommunalbanken, jfr. e-post datert 30.05.13 fra Kommunalbanken. Fylkesrådet bes legge til grunn at fylkeskommunens lånegarantier til bompengeselskap for framtiden skal gis som selvskyldnerkausjon, da dette gir betydelig gunstigere rentevilkår, jfr notat fra Rambøll av 22.04. 2013 Langsundforbindelsen: Næringseffekter og finansiering. Mulighetene for avdragstid på opptil 40 år, herunder 5 års avdragsfrihet og rentebinding i 5 år, må vurderes slik at fylkeskommunens budsjettbelastning er forutsigbar i økonomiplanperioden. En slik utredning bes forelagt fylkestinget til oktobersamlingen.
Till oktobertinget må Fylkesrådet samtidig synliggjøre de kostnadene Fylkeskommunen står overfor hvis Bjarkøyforbindelsen ikke skulle bli realisert, f eks bygging av nye fergeleier, fergedrift, og bortfall av ekstern støtte til forbindelsen.
Roar Sollied,V