Vi skal gjøre det enkelt og trygt å velge sykkel som fremkomstmiddel i Oslo. Sykkelsatsingen vil gjøre at Oslo kan vokse videre med ren byluft, lave klimagassutslipp og god fremkommelighet for trafikantene, sier Elvestuen i en pressemelding fra byrådet.
Sykkelprosjektet har ansvar for utbyggingen av hovedsykkelveinettet i Oslo. I tillegg driver prosjektet kommunikasjonsarbeid for å få flere til å sykle. Direktøren for prosjektet rapporterer til byrådsavdeling for miljø og samferdsel. Stillingen er en åremålsstilling som løper til utgangen av 2015.
Nylig ble også et konsulentoppdrag som omfatter både kartlegging av sykling i Oslo, utforming av fornyet plan for bygging av sykkelveier og utredning av andre tiltak som kan stimulere til mer sykling lagt ut på anbud. Sykkelprosjektet blir bestiller for utredningen.
Målet med arbeidet er å oppnå en betydelig økt sykkelandel. Oslo venter betydelig befolkningsvekst de kommende årene. Målet er at transportveksten dette medfører skal tas med kollektiv, sykkel og gange. Så langt er resultatene gode. I 2012 lå bilbruken i Oslo på 2007-nivå, til tross for kraftig befolkningsvekst i perioden.
Rune Gjøs kommer fra stillingen som generalsekretær i Syklistenes landsforening. Han er sivilingeniør og har også bakgrunn fra ledelse av utbyggingsprosjekter i Statens Vegvesen.
Du kan lese mer om saken hos NRK Østlandssendingen.