Mer forskning for fremtiden

Hvis du ser bakover i historien på de store kulturers framvekst, er det ett likhetstrekk med alle sammen: De verdsatte kunnskap, sa Trine Skei Grande under behandlingen av forskningsmeldingen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Stortinget behandlet idag forskningsmeldingen Kunnskap gir muligheter. Les hele stortingsdebatten her

Les også: Krever forskningsløft

Trine Skei Grande om kunnskap

Foto: Caroline Roka / Tank Design

– De store kulturene opp gjennom tidene som har lyktes, har alltid verdsatt kunnskap. De har alltid tatt sine vitenskapsmenn- og kvinner høyt, og de har alltid hatt det å formidle kunnskap og det å gjøre barn klokere som viktige byggesteiner for å bygge et samfunn som kan bygge velferd framover, sa Trine Skei Grande.

Les også: Etterlyser mer næringsrettet forskning

Enormt handlingsrom
Vi har i dag en regjering som har et enormt handlingsrom. Vi har et næringsliv som lener seg mot en energiproduksjon, som vi vet ikke kommer til å vare. Vi har et næringsliv som er delt i to, og den delen som går skikkelig bra, er den vi vet, ikke kommer til å vare inn i framtida.

– Derfor burde Norge være i en posisjon hvor vi satset massivt på forskning og kunnskap. Når vi ser at andre europeiske land rundt oss skjelver økonomisk, og vi har et stort handlingsrom, burde vi brukt den anledninga til å ha en massiv satsing på forskning og kunnskap, spesielt på forskning rundt de nye energikildene vi skal leve av i framtida, slik at når Europa våkner opp igjen — det gjør Europa alltid — står vi klare med arbeidsplasser, ideer og innovasjon, som gjør at Norge kan beholde sin velferd og bringe velferd til andre, sa Skei Grande.

Les også: Forskning er å forberede seg på fremtiden

Grunnforskning
En viktig faktor i dette kunnskapssynet handler om en stor satsing på grunnforskning. Det er den forskninga som er undringsbasert, og som er basert på ideer hos kloke mennesker som kan sine fag, og som vi kanskje ikke skjønner nytten av, og som kanskje ikke passer inn i firkanten av den kunnskapen vi til enhver tid etterspør, men som kan skape grunnlaget for store gjennombrudd for vår egen velferd og vår egen mulighet til å bygge et samfunn framover, men også for å skape arbeidsplassene vi skal leve av framover.

– Jeg syns det er mange viktige forslag her som bør være grunnlag for debatt. Det gjelder både koordineringen og muligheten til å satse på toppområder. Det gjelder den næringsrettede forskninga, som jeg har nevnt, der vi både er for å styrke SkatteFUNN og å gi FoU fradrag. Det er en større satsing på BIA — ikke bare det å snakke pent om BIA, men faktisk å satse på det. Jeg vil at man skal sette av penger til innovasjon også innenfor offentlige anskaffelser, som jeg tror har et stort potensial for bedre velferd og bedre offentlig sektor, men også for en oppgradering av veldig mange av kvinneyrkene i offentlig sektor.

– Jeg mener at vi må satse på innovasjon og forskning innenfor mange av disse områdene ,sa Skei Grande.

Norge – dårligst i Norden
Uansett hvordan man vrir og vender på det, uansett hvordan man teller, forskes det mindre i Norge enn i både Sverige, Danmark og Finland — alle våre viktige naboland.

– Det bør være en kjempeutfordring for Norge fordi vi ser at vi har et næringsliv som virkelig trenger å styrke seg hvis vi skal klare framtidas utfordringer, sa Skei Grande.

Forskning for fremtiden
En liten dupp i oljeprisen, et fall tilsvarende det prisen var for kanskje ti år siden, ville ført til et massivt fall på 30—40 pst. på Oslo Børs, noe som ville ført Norge ut i en finanskrise over natta. Så avhengige er vi av at disse energiprisene skal holde seg for vår velferd framover, for den velferdsstaten som vi har bygd opp, og for de arbeidsplassene som vi har i Norge.

– Jeg må si at ikke bare er det korttenkt, men det er også med på å undergrave de fellesskapene vi har bygd, og den velferdsstaten vi har bygd, hvis vi ikke klarer å satse så mye på forskning at vi står klare med de ideene, det næringslivet og de energiformene som vi vet at framtidas samfunn kommer til å etterspørre, for det er det vi skal leve av i framtida, avsluttet Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**