Kjemiske formler til besvær

Harstad Tidende omtalte Jan Fjellstads innlegg i forrige ukes formannskapsmøte; og konkluderte med at han mente at fjernvarme ikke gav økte CO2-utslipp. I dagens Harstad Tidende retter han opp i begrepsforvirringen med dette innlegget:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Jan Fjellstad

Foto: Silje England Garshol

“Formannskapet behandlet 5.6 NILUs (Norsk institutt for luftforskning) rapport om "Måling av NO2 med passive prøvetakere i Harstad i 2013". I Harstad Tidendes kreative referatføring forteller jeg at jeg ikke tror fjernvarme har skylda for de økte CO2-utslippene. Kan være byr de kjemiske formlene på utfordringene; men dette handler hverken om CO2 eller om fjernvarme.

I løpet av et døgn puster vi ca. 10 000 liter luft. Det sier seg kanskje selv at kvaliteten på lufta har betydning for helsa og miljøet. Luftforurensning er derfor en helsetrussel. Luftforurensning består blant annet av svevestøv, nitrogenoksider (NO, NO2, NOx) og flyktige organiske forbindelser. Den dominerende kilden til luftforurensning er biltrafikken, og bidrar til det meste av NO2-utslippene i tillegg til svevestøv. I tillegg til biltrafikken bidrar industri, vedfyring, oljefyring etc. Av nitrogenoksidene er det særskilt NO2 so har de uheldige helseeffektene hos sårbare grupper som astmatikere, og kan gi økt hoste, bronkitt, mer luftveisinfeksjoner, økt sykelighet. CO2 utgjør mesteparten av de samlede klimagassutslippene; og også dette kommer fra energiproduksjon. Det er imidlertid NO2-utslippene man har målt i Harstad; både i 2011 og 2013.

Fjernvarmeanlegget har vært omdiskutert i etableringsfasen. I diskusjonene har man vært opptatt av den hvitlige røyken fra den ene pipa, framfor å fokusere på den svarte røyken fra de til nå 20 pipene som har blitt erstattet. Fjernvarme er som kollektivtransport av energi, og bidrar sterkt til utfasing av mer forurensende oppvarming som oljekjel. Slik vil fjernvarmeanlegget kunne bidra til å redusere lokale miljøutslipp.

Rapporten fra NILU beskriver en økning av NO2 på samtlige målepunkt; fra 8.8 ug/m3 til 22ug/m3. Denne økningen forklarer NILU med samtidig lavere temperatur og lavere vindhastighet. Den samme økningen finner vi i den samme perioden i Hammerfest. Harstadrapporten viser også at økningen relativt sett er større på Trondenes (lengst unna Hjellholmen) enn på Gangsås (nærmest Hjellholmen).

Venstre ser fram til at også UNN Harstad blir kunde hos Statkrafts fjernvarmeanlegg. Dette gir potensiale for bedre luftkvalitet i Harstad. Jeg har tillit til NILUs konklusjoner; og tror ikke de økte NO2-utslippene skyldes etablering av fjernvarmeanlegg på Hjellholmen.

Jan Fjellstad
varaordfører / kommunestyremedlem Venstre