Venstre vil gi 700 millioner kroner til Gjøvikbanen fram til 2017

Gjøvikbanen har opplevd en revitalisering etter at samferdselsminister Torild Skogsholm (V) valgte å konkurranseutsette strekningen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


– Venstre vil fortsette den satsingen vi startet på Gjøvikbanen, sier Ketil Kjenseth som er Venstres stortingskandidat for Oppland ved valget til høsten. Han har vært medlem av Venstres programkomité og holdt en fast hånd på prioritering av Gjøvikbanen, både i programarbeidet og i partiets eget forslag til Nasjonal transportplan (NTP) for 2014-23.

Toget Bergen

Foto: MK

– Vi ønsker å etablere Gjøvikbanen som pilotstrekning for anbud på investeringer og drift også av banelegemet, ikke bare togsettet oppå skinnene, sier Kjenseth. I tillegg vil han ha en forpliktende avtale mellom Oslo kommune og Akershus fylkeskommune ved Ruter AS, NSB, Jernbaneverkt og Oppland fylkeskommune for en satsing på Gjøvikbanen og sømløse overganger for pendlerne mellom tog, T-bane, trikk og buss.

Utdrag fra Venstres NTP:
Prosjekt Gjøvikbanen 2014-2017: 700 millioner kroner.

Venstre vil prioritere de 700 millioner kronene slik i perioden 2014-17:
• Nytt krysningsspor på Nittedal stasjon
• Forlengelse av plattform på Nittedal stasjon, ny plattform på østres ide og utvidelse av P-plass på Nittedal stasjon (ca. 150 mill. kr totalt på Nittedal stasjon)
• Ny avgang på morgenen fra Nittedal-Oslo (avlaster tog fra Gjøvik, som kan stoppe færre steder og dermed kjøre raskere)
• Nytt krysningsspor på Reinsvoll stasjon (ca. 100 mill. kr)
• Nye togsett (ca. 300 mill. kr)
• Økt strømforsyning mellom Jaren og Gjøvik og automatisk togstopp
• Sanering og sikring av planoverganger
• Opprustning av stasjoner

 Venstres førstekandidat Ketil Kjenseth vil satse på Gjøvikbanen.

Venstres førstekandidat Ketil Kjenseth vil satse på Gjøvikbanen.
Foto: Venstre

– Totalt vil dette kunne gi timesavganger på Gjøvikbanen fra 2017, sier Ketil Kjenseth.
Det vil gi betydelig økt kapasitet og et bedre tilbud. Reisetiden vil kunne reduseres med 10 til 30 minutter, avhengig av antall stopp. Blant annet vil det kunne være mulig å innføre "hurtigtog" mellom Gjøvik og Oslo på morgenen, med reisetid ned mot 90 minutter (med en ny avgang for lokaltog fra Nittedal til Oslo S).

– Tidsmessig er det fullt mulig å få på plass disse tiltakene. Ny Furumoen stasjon, som kostet ca. 100 mill. kr, ble bygd på under ett år. Nytt krysningsspor på Jensrud (116 mill. kr) ble også bygd på under ett år, sier Kjenseth. Men nye togsett er helt avhengig av disse oppgraderingene. Det tar noen år å få dem levert, så det er viktig at Gjøvikbanen får midler allerede fra neste år til oppgradering.

Kjenseth beklager at de rødgrønne i sin komitéinnstilling til NTP sier at investeringer på Gjøvikbanen skal utredes og derfor utsettes til neste NTP.
– Det er ingen grunn til å utrede disse investeringene på Gjøvikbanen, sier Kjenseth. Dette er dessverre en ansvarsfraskrivelse og nedprioritering.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**