Redder Riktig Restaurering

I år ble klart at Riksantikvaren kutter pengene til prosjektet “Riktig Restaurering”. Kurset gir håndtverkere opplæring i lokal byggeskikk, vedlikehold og restaurering av vår gamle bygningsmasse. “Riktig restaurering” har vært stor suksess gjennom flere år, og vi er svært glade for at vi nå sikrer at dette blir en permanent ordning, sier Solveig Schytz, leder av Akershus Venstre, etter at det nå er klart at fylkeskommunen øker støtten og redder prosjektet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Solveig Schytz, leder av Akershus Venstre.

Foto: Silje England Garshol

Riktig Restaurering gir håndtverkere opplæring innenfor bygningsvern.

Foto: Bjørg Lien

Akershus fylkeskommune har i en årrekke – sammen med Riksanikvaren- bevilget penger til prosjektet “Riktig resturering” med opplæring av håndtverkere for å styrke kompetansen hos håndverkere som restaurerer verneverdige bygninger. Follo museum, Verneforeningen i Drøbak og Frogn kommune er viktige partnere i prosjektet.

I år vil ikke Riksantikvaren viderføre støtten til dette prosjektet. Akershus fylkeskommune går derfor inn og betaler det Riksantikvaren ikke dekker for dette prosjektet fra og med i år, og vi ønsker å gjøre det til et permanent ordning.

Fylkesutvalget i Akershus vedtok i dag en permanent økning på denne posten på 400 000 per år.

-“Riktig restaurering” har vært stor suksess gjennom flere år, og vi er svært glade for at vi nå sikrer at dette blir en permanent ordning, sier Schytz.

Les mer om prosjektet f.eks her: http://www.follomuseum.no/home/rra

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**