Ønsker tilfredsstillende beredskapsplan i Risavika

Venstre var eneste parti som støttet Tanangerlistens forslag om å sikre beredsskapsplaner i Risavika.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

I forrige kommunestyret var KomRos Sola 2012, Risiko og sårbarhetsanalyse oppe til behandling. I debatten som fulgte fremmet Tanangerlisten et forslag om at Sola kommune som myndighetsorgan pålegger anleggseier for LNG-anlegg i Risavika om å utarbeide lovpålagt beredskapsplan som dekker krav blant iht. Storulykkeforskriften § 8 og § 12 vedlegg 5.

Venstre var det eneste partiet som støttet forslaget fra TL. LNG-anlegget er et av anleggene i kommunen der ulykker vil få mest vidtrekkende og alvorlige konsekvenser og det er derfor nødvendig å ha tilfredsstillende beredsskapsplaner som vil muliggjøre effektive redningsprosesser hvis ulykker oppstår.

I lys av samme argumentasjon stemte Venstre også sammen med Tanangerlisten for forslaget om å pålegge anleggseier for LNG-anlegg i Risavika om å gjennomføre lovpålagt konsekvensutredning iht. Forskrift om konsekvensutredning samt Storulykkeforskriften.

Nora Nilsen, Sola, Rogaland

Foto: Joachim Steinbru