Flere unge til valgurnene

På stemmerettdagen foreslo Troms Venstre at elever burde få forhåndsstemme på de videregående skolene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Spørsmål til fylkesordføreren
ved Troms fylkestings junisamling 2013

TILTAK FOR Å ØKE VALGDELTAKELSEN FOR FØRSTEGANGSVELGERE?

I et år og på en dag med fokus på allmenn stemmerett, bør vi ikke glemme det faktum at valgdeltakelsen blant førstegangsvelgerne i Norge er langt lavere enn gjennomsnittet av velgerne som helhet. I 2009 var dette forholdet 57% mot 76,4%.

Det er en viss tradisjon for å arrangere skoledebatter og valgtorg. I tillegg har alle elever fått avgi stemme på “skolevalg,” som egentlig er et liksomvalg. Alt dette er det god grunn til å fortsette med i en eller annen form. Men kanskje kunne vi i 2013 gjøre et forsøk på å øke valgdeltakelsen blant de unge ved å imøtekomme førstegangsvelgerne med mulighet for å forhåndsstemme på skolen de går på.

Spørsmål:
Vil fylkesordføreren ta initiativ til at det blir opprettet valglokale for forhåndsstemming på de videregående skolene i Troms for elever som har stemmerett ved stortingsvalget 2013?

Roar Sollied

Foto: Troms Venstre