Partilederne for Venstre, Høyre, Krf og Frp har lovet at Fornebubanen vil bygges om en ny borgerlig regjering blir valgt til høsten. Dette avfeies som et urealistisk løfte av Akershus Arbeiderparti. Da har vi i klartekst at mens de borgerlige partiene har en offensiv innstilling til Fornebubanen, vil Arbeiderpartiet ikke love flere bevilgninger fra statlig nivå.
For å øke den statlige finansieringen av Fornebubanen, trengs det penger. Disse overføringene blir fastlagt i nasjonal transportplan, som er en oversikt over bevilgningene til fremtidige infrastruktur-prosjekter i Norge. Både Venstre, Høyre, Krf og Frp legger nå frem individuelle forslag, der de setter av penger til 50% statlig finansiering av Fornebubanen. Venstre, Høyre og Krf har like store alternative statsbudsjett som regjeringen; altså er dette prioriterte bevilgninger, og ikke penger som er tatt ut av luften.
Regjeringen, på sin side, har lagt frem en storbypakke for kollektivtrafikk på 23,6 mrd. over ti år. Det tilsvarer årlig 2,3 mrd. som kan fordeles på de fire storbyregionene i Norge. Disse pengene kan muligens brukes til Fornebubane, men her er det mange prosjekter som konkurrerer. Dermed har regjeringen ikke sagt nei, men de har heller ikke sagt ja. Dessverre gir ikke Akershus Arbeiderparti sin pessimisme grunn til stor tro.
Uten flauhet ramser de opp som grunner til at dette ikke vil realiseres blant annet at penger allerede ble satt av i 1997. Har Arbeiderpartiet glemt at det var deres egen kontra i baneløsning som skrinla de tidligere planene, og faktisk førte til at den allerede ferdige kulverten på Lysaker ble fysisk murt igjen? Og hvordan kan nedgangen i bompengeinntjening bli brukt som argument mot mer kollektiv infrastruktur?
Samarbeidet mellom Oslo og Akershus på kollektivløsninger har gitt en vekst i kollektivtrafikken på 38% i Akershus fra 2007 til 2012! 38%! Snakk om å levere på politiske målsettinger. Men vi får ikke vår del av storbymidlene fordi regjeringen har bestemt at kun virkemidlet rushtidsavgift skal gi rett til disse. Bompenger hele døgnet er ikke "godkjent".
Arbeiderpartiet har rett på et punkt: -det vil ikke bli en umiddelbar bygging av banen etter valget. Traseen til banen har enda ikke blitt ferdig regulert av Oslo og Akershus fylkeskommune. Akershus har kommet godt i gang, men Oslo vil ikke bli ferdig før i 2018. Derfor må Knut Arild Hareides uttalelse om en umiddelbar bygging av banen, stå for hans egen regning.
I midlertidig kan utbyggingen av banen gjerne starte på Akershussiden, før reguleringsplanen i Oslo er ferdig. Strekningen Fornebu-Lysaker kan bygges først, og fortsette uavbrutt inn i Oslo, når deres plan er ferdig. Det har Venstre foreslått i fylkestinget. Banen vil bli ferdig tidligere, og byggingen vil skje kontinuerlig.
Det ideelle ville vært om alle partiene var samlet om en Fornebubane. Da ville de lokale- og nasjonale partiene fort blitt enige om en løsning. Dette er ikke fult ut tilfellet i dag; Ap vil ikke love mer statlige bevilgninger, og Akershus Frp er ikke med på samarbeidet om Oslopakke 3. Dette gir usikkerhet rundt statens forpliktelser, og eventuelt bruk av bompenger lokalt. Men om alle partiene samarbeider, vil vi få en snarlig løsning på Fornebubanen.
I andre fylker klarer partiene å nå enighet om viktige prioriteringer. Og sannelig fører ikke det til at mye blir gjennomført. En ny borgerlig regjering vil gi en statlig bevilgning, samtidig som Akershus Arbeiderparti kan samarbeide om bevilgninger fra Akershus fylkeskommune. Det kan dette gå.
Venstre vil gjøre alt vi kan for å holde løftet om Fornebubanen.
I Akershus og Oslo har vi vært en sterk pådriver for økte kollektivbevilgninger i Oslopakke 3. Helt siden det ble lagt planer om boliger og næringsområde på Fornebu, har vi presset på for en Fornebubane. Nasjonalt vil Venstre prioritere tog og kollektivutbygging i de store byene, noe som selvfølgelig kommer Fornebubanen til gode. Vi vil ha en snarlig løsning for trafikkproblemene på Fornebu.
Abid Raja
1. kandidat Venstre Akershus
Siri Engesæth
2. kandidat Venstre Akershus