Satser på kollektivtilbud, skole og miljø

De borgerlige flertallspartiene i Akershus la i dag fram sitt felles forslag til styringssignalene for 2014 til 2017. – Dette er en gledens dag for oss i Venstre. Vi ser stolte av det vi får til i samarbeid med de andre borgerlige partiene: vi skal få på plass bane til Fornebu og Ahus, styrke klimatiltakene, og få på plass en stortstilt utbygging av gang og sykkelveier, sier Solveig Schytz, gruppeleder for Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

De borgerlige partiene prioriterer økte bevilgninger til kollektivtilbudet, miljø og skole. Solveig Schytz er gruppeleder for Venstre.

Foto: Silje England Garshol

Vil ha fart på byggingen av nye baner
– Venstre har vært pådriver for at vi skal få bygget Fornebubanen lenge, så det er gledelig at vi har kommet til enighet om dette, sier Schytz. – Målet er å etablere et utbyggingsselskap bestående av Bærum kommune, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune for å raskest mulig realisere Fornebubanen med minst 50 % statlig finansiering. I tillegg vil vi ha fortgang på planleggingen av Ahus-banen, sier Schytz. – Hvis Venstre kommer i regjering i høst vil vi sikre at vi får bygget ut baneløsninger så raskt som mulig, sier Schytz.

Raskere utbygging av gang- og sykkelveier

Fylkestinget ber om en sak hvor det vurderes om fylkeskommunen kan ta et større ansvar for utarbeidelse og gjennomføring av planprosesser knyttet til gang- og sykkelveier. – Vi har en jobb å gjøre når det kommer til gang- og sykkelveiene i vårt fylke, sier Schytz. – For Venstre er det viktig å legge til rette for at flere kan benytte sykkel.

Vil la Ruter drifte lokaltogene

Akershus-politikerne ønsker nå også å gi Ruter ansvaret for for lokaltogtrafikken i Oslo og Akershus. – Vi mener at tilbudet kan bli bedre enn det er i dag, og vi vil se på mulighetene for å la Ruter ta over driften av lokaltogene. Vårt mål er at reisende i Akershus skal få et langt bedre tilbud enn det som er tilfellet i dag, sier Schytz.

Andre viktige tiltak:
– Utrede mulighetene for el-ferge i Ruters båtsamband.
– Styrke satsingen på hydrogenbusser
– Erstatte oppvarming ved hjelp av fossilt brensel med miljøvennlige alternativer på Kjelle videregående skole.
– Utvikling av de kulturelle fyrtårnene i Akershus; Eidsvoll Verk, Oscarsborg, Fetsund lenser og Henie Onstad
– Styrke lavterskeltilbudene for ungdom vedrørende psykisk helse og rus
– Sette inn en offensiv mot næringslivet og kommunene for å skaffe flere lærlingplasser.

Se også:
Bygg bane til Fornebu nå!
Politikerpresentasjon: Solveig Schytz

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**