Fortsatt økt kommunalt vedlikeholdsetterslep, eller ny kunstgressbane?

Dette er en av prioriteringene kommunestyret må velge mellom på mandag. Søndre Land kommune har et vedlikeholdsetterslep som ikke blir synliggjort i de kommunale regnskaper. -Det er et etterslep på flere ti-talls millioner som Venstre mener kommune-styret må griper fatt i, uttaler gruppeleder, Hans I. Gamst(V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Rehabilitering

Foto: Frode Kleppe

Det er på grensen til økonomisk uansvarlig å presse igjennom bygging av en full-finansieret kommunal kunstgress og friidrettsbane når kommunen har et betydelig etteslep innen vedlikehold. I tillegg er kommunen under omstilling med et innsparingsmål på 23 millioner. Det økonomiske anslaget for vedlikehold av kommunale bygg og anlegg bare i 2012 var ca. 9 millioner. -Manglende avsettinger til vedlikehold over mange år gjør at kommunale bygg og anlegg forfaller og kommunestyret som eier har ansvar for å prioritere dette framover, sier Hans I. Gamst (V).

I kommunal sektor bokføres vedlikehold når det er kjent (anordningsprinsippet), dvs. når kommunen har gått til anskaffelse av vedlikeholdstjenester. Dersom man unnlater å gjennomføre vedlikehold, selv om det synes påkrevet, vil ikke dette komme til uttrykk i tallregnskapet. Det kan på frivillig basis (ikke obligatorisk) informeres om et vedlikeholdsetterslep i note til regnskapet. Det er imidlertid også en løsning å bevilge midler til framtidig vedlikehold gjennom en avsetning («nødvendige avsetninger» ifølge kommuneloven). Det betyr at man etter politisk prioritering velger å møte et framtidig vedlikehold ved først å spare (egenfinansiering).

Å bevilge midler til vedlikehold konkurrerer i prinsippet med alle andre bevilgninger. Et nytt sykehjem som ikke vedlikeholdes, vil ikke kunne påregnes å være funksjonelt i den fastsatte levetiden på 50 år. Det er altså en pris på det å måtte foreta en total rehabilitering eller bygge nytt 10 år før tiden pga. manglende vedlikehold. Det er derfor viktig at også kommunene kan synliggjøre et vedlikeholdsetterslep slik at politikerne kan ta dette med i prioriteringsdebatten. Grunnlaget kan, som nevnt, finnes i note til tidligere års regnskaper eller som et administrativt innspill i budsjettdokumentet, jf. bevilgning til «nødvendige avsetninger».

Venstre mener det er et stort behov for avsettning til kommunalt vedlikehold i årene framover. Dette er ikke blitt prioritert så langt i perioden. -Kommunen har bare kommet halvveis gjennom omstillingsprogrammet for å skape et økonomisk handlingsrom from mot 2015. -Det er uttidig å presse igjennom et fullfinansiert kommunalt kunstgress- og friidrettsanlegg i denne perioden. Det sparker bein under det harde omstillingsarbeidet administrasjonen, de ansatte, og kommunestyret i felleskap har gjort så langt, mener Venstres Hans I. Gamst.

Kunstgressbane

Foto: H. Bast

Det var lite svar å få fra Arbeiderpartiet om hva som skal prioriteres ned da formannskapet diskuterte realitetene i saken om ny kunstgress og friidrettsbane i Hov. -Det er ikke lett å få avklart hva Arbeiderpartiet vil prioritere ned når kaka fortsatt er like stor etter denne avgjørelsen, sier Gamst (V), som forventer at kommunestyret er seg sitt ansvar bevisst når saken skal behandles og stemmer forslaget ned.

Venstre hadde følgende forslag til ny innstilling i sak 62/13 om nytt idrettsanlegg, kunstgressbane og friidrettsanlegg:

“Da Hov stadion kunstgressbane og friidrettsanlegg ikke er innvilget spillemidler for 2013 vedtar kommunestyret at saken tas ut av investeringsprogrammet for 2013 og tas opp til ny vurdering når anleggene har mottatt slikt tilsagn om spillemidler.

De økonomiske konsekvensene av at investeringsprosjektet ikke realiseres i 2013 innarbeides i budsjett og økonomiplan for perioden 2013-2016.”

Venstres forslaget fikk 2 stemmer og innstillingen fra administrasjoen på utbygging ble derfor vedtatt oversendt for kommunestyrets godkjenning med støtte fra Arbeiderpartiet, Høyre, og Bygdelista.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**