Vil ha Sommer-SFO tilbud

Arbeiderpartiet, Høyre og Bygdelista var ikke villig til å støtte Venstres forslag om forsøk med et eget “Sommer SFO” da formannskapet diskuterte saken sist mandag. -Det burde være et pilot prosjekt til selvkost gjennom sommeren slik at vi lettere kan lage et permanent tilbud fra 2014 som faktisk drives økonomisk forsvarlig, uttaler gruppeleder for Venstre, Hans I. Gamst.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

SFO

Foto: Anja B. Endresen

For å imøtekomme behov fra foreldre foreslo Venstre i formannskapet sist at kommunestyrt vedtar å innføre en prøveordning med et eget sommer SFO på 4 uker mellom skoleslutt og skolestart, utenom juli måned. Tilbudet ble foreslått finansiert til selvkost i og med at administrasjonens utredning argumenterer med at det ikke finnes budsjettmidler til foreldres ønske om utvidelse av det permanente SFO tilbudet til 11 månder.

I utredningen, som var skuffende tynn og lite kreativ, ble det også argumentert med at det vil bli ekstra utgifter knyttet til barn med spesielle behov som det heller ikke finnes budsjettmidler for i skolebudsjettet. Venstre mener at barn med behov for ekstra assistanse under oppholdet i SFO som utløser lønnsutgifter bør belastes kommunalområde Helse, Omsorg, og Velferd. Barn som har behov for ekstra oppfølging vil alikevel måtte ha assistanse fra Helse, Omsorg, og Velferd gjennom sommeren selv om det finnes et SFO tilbud.

Dette blir for vanskelig å gjennomføre på kort varsel mente kommunens administrasjon. Dermed gikk bla. Arbeiderpartiet, Høyre imot, og Venstres forslag falt. Det ble imidlertid fleretall for at SFO tilbudet alikevel utvides til 11 måneder fra høsten av, mot stemmene til Arbeiderpartiet. Venstres utgangspunkt var at det permanente SFO tilbudet måtte utvides. -Det er alikevel synd at foreldre og barn som har behov for et utvidet SFO tilbud denne sommeren ikke får dette nå, sier Venstres Hans I. Gamst.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**