Næringsmelding uten gründer- og IKT-satsing

Venstre mener det er positivt at vi for første gang på 15 år får en egen næringsmelding og at IKT omsider løftes frem som en av verdiskapingsbærebjelkene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Utover det er meldingen en solid og grundig gjennomgang av tingenes tilstand, men dessverre fri for nytenking og nye virkemidler for de største utfordringene vi står overfor

Terje Breivik

Foto: Kåre Pettersen

– Norge taper terreng hva gjelder gründerskap og innovasjon. Regjeringen sine svar er på nytt å fremheve de såkalte såkornfondene,midler som blir stilt til rådighet så sent i forretningsutviklingsprosessen at de har liten eller ingen betydning. Vi trenger en kapitalreform som sikrer gründere tilgang på kapital langt tidligere i etableringsfasen, sier nestleder i Venstre Terje Breivik.

Bredbånd og båndbredde avgjørende
Breivik trekker også frem IKT som eksempel på manglende vilje til handling og ambisjoner.

– Skal vi ta ut potensialet IKT har både som egen industri, men også som grunnlag for andre næringer, er bredbånd helt avgjørende. Regjeringen har ingen ambisjoner verken på båndbredde, eller tanker om hvordan vi skal få realisert et landsdekkende bakkenett nummer to.Noe som i seg selv ikke bare gir nye forrretningmuligheter, men som også er avgjørende for sikkerheten, sier Breivik.

Grønne serverparker og utenlandsforbindelser
Norge har en fordel med relativt kaldt klima og rikelig tilgang på fornybar energi og har slik sett optimale forhold for å etablere grønne serverparker. Det er en forutsetning at vi har god nok kapasitet på utenlandsforbindelsene.

– Noe meldingen ikke nevner med ett ord, sier Breivik.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**