Lokalpolitikk – Muligheter for alle — LHBT

Mange opplever å bli forskjellsbehandlet på bakgrunn av sin seksuelle orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk. For et liberalt parti som Venstre er dette uakseptabelt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Arild Raftevoll

Foto: Maiken Raftevoll

Anti-diskrimineringsarbeid
Om lag halvparten av 17-åringer har opplevd å bli kalt "homo" som skjellsord, mange homofile opplever mobbing på arbeidsplassen. Seksualisert mobbing har blitt et stort problem som må motvirkes med kunnskap. For å bekjempe diskriminering og trakassering på bakgrunn av seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, må myndighetene ha et godt samarbeid med de frivillige organisasjonene som jobber med LHBT-spørsmål blant unge og i arbeidslivet. LHBT står for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner.
Venstre mener at kunnskap er nøkkelen til å motarbeide diskriminering og trakassering. Gjennom etter- og videreutdanning av lærere og godt utstyrte skolebibliotek kan man heve kunnskapsnivået om seksualitet og kjønn.

Seksualundervisningen
Det er nødvendig at ungdom får nødvendig kunnskap på et tidlig tidspunkt. Seksualundervisning er i dag nærmest ikke-eksisterende i skolen, og vi tror det er en fordel om andre enn læreren står for dette. Venstre vil ha flere nye helsesøstre i skolen. God kapasitet og flere helsesøstre vil også føre til at ungdom har et sted å henvende seg når de har spørsmål, fordi ikke alt er like greit å ta opp i en klassesituasjon. Lærerne og skolene i stor grad bør få utforme undervisningen sin selv, men Venstre mener at alle elever skal få en god seksualundervisning fra kompetente helsesøstre eller andre fagpersoner.
Skolen skal være et sted for kunnskap, og elevene bør få lære om samfunnets normer samtidig som man lærer om seksualitet I den sammenheng er det naturlig at det snakkes åpent om seksualitet og kjønn. På skolen bør seksualundervisningen gjøres mindre normativ slik at alle kan ta del i den. En identitetsundervisning eller en undervisning om kjønn og seksualitet på lik linje som en seksualundervisning kan skape det riktige skille mellom sex og identitet.

Homofile mennesker

Foto: LLH

Transpersoner
Venstre mener at det ikke er individene som skal tilpasse seg systemet, men systemet som skal tilpasse seg individet. Rikshospitalet har i dag monopol i Norge på behandling av transpersoner, men kvaliteten på de medisinske vurderingene til Seksjon for transseksualisme er omstridte, da seksjonen ikke følger International Standards of Care og forpliktelser på vesentlige punkter. Behandling kun vurderes av Seksjon for transseksualisme, og man har ikke mulighet til å få en ny vurdering av andre fagfolk fordi seksjonen har monopol. Venstre mener at transpersoner skal ha lik mulighet til uavhengig vurdering som andre pasientgrupper i Norge.
Full behandling medfører sterilitet, og er et krav for å skifte juridisk kjønn. For transpersoner er det ikke nødvendigvis samsvar mellom biologisk kjønn og de kjønnene man identifiserer seg med og ønsker å uttrykke seg som. Venstre mener individene må bli respektert og få velge selv, og vil derfor forenkle regelverket.

Arild Raftevoll
Gruppeleder Venstre