Oppslaget dominerte forsiden på EUB onsdag 05.juni. Til tross for naboenes protester skal saken nå ut på høring for 2.gang. I mellomtiden er planene blitt endret, og mer omfattende. EUB skrev: “ Vi har hele tida visst at det skal bygges på Lundsjordet, men den første kommunedelplanen satte en utnyttelsesgrad på 25 prosent og maks byggehøyde på tre etasjer. Nå er utnyttelsesgraden på 45-85 prosent og 4-8 etasjer. – I tillegg kommer et kjempehøyt hotell. Det var først tenkt på 15 etasjer og 50 meter. Nå er det endret til 58 meter. Dessuten er et boområde endret til sentrumsområde, hvilket betyr større utnyttelsesgrad, påpeker nabo Lars Kristian Johnsen.” Det er snakk om et innbyggertall på 3000 personer.
To motstridende mål
preger rikspolitikernes fremtidsplaner: Det første er at nye boliger og næringsvirksomhet skal etableres rundt knutepunkter for kollektivtrafikk. Dermed reduseres behovet for biltrafikk, og forurensningen vil kunne bremses. Det andre målet er å opprettholde andelen dyrket mark i Norge, ved å ikke bygge boliger og næringsvirksomhet på dyrket jord. Planene for ny by rundt Eidsvoll Verk stasjon ivaretar det første målet, men bryter med det andre. 84 dekar jordbruksareal skal bebygges; “hotell, forretninger, innfartsparkering, grøntområde og 800 blokkleiligheter” skrev EUB i artikkelen onsdag.
Voldsomt press på Akershus
Det er ikke bare på Eidsvoll Verk det er planer om både boliger og næringsvirksomhet. Over hele Akershus blir det planlagt eller bygget. I et voldsomt tempo. Da forslaget til Nasjonal Transportplan (NTP) ble lagt frem tidligere i år, ble Minnesund/Langset lansert som et mulig knutepunkt for utbygging. Norges Bondelag har lansert dette som en løsning, og saken ble presentert for kommunestyret 19.mars.
– Vi har et valg!
Eidsvoll Venstre og Knut Bakkehaug er kritisk til den manglende styringen av utviklingen i Eidsvoll. – I Eidsvoll foregår det en klattvis utvikling dominert og styrt av eiendomsbesittere. Skolestruktur, infrastruktur og helsetilbudet er ikke en godt nok integrert del av boligutviklingen. Problemene oppstår i etterkant, med for små skoler, for dårlig helsetilbud, dårlige veier, og dårlig kollektivtilbud, sier han.
Bakkehaug mener det er viktig å stoppe opp, og stille spørsmålet om hva Eidsvoll skal være og hva skal vi tilby de som flytter hit. Han understreker at politikerne ikke må si ja til alle utbyggingsforslag som blir presentert. – Akershus er et grønt fylke, med stor matproduksjon. Det er et nasjonalt mål å opprettholde matproduksjonen, og da kan vi ikke bygge ned matjorden. Ethvert slikt vedtak er irreversibelt, understreker han. Bakkehaug forstår at mange vil flytte til sentrumsnære områder, og at både Oslo og fylkene rundt er attraktive å slå seg ned i. Men han er ikke med på at Akershus skal miste sitt grønne preg uten debatt. – Vi har et valg. Vi kan forsøke å forene målene om å bevare dyrket mark og bygge ut rundt kollektivknutepunkter, og vi kan velge å styre utbyggingen i Akershus. Vi må tenke oss godt om, og styre prosessen, sier Venstres kommunestyrerepresentant i Eidsvoll.
Mangler kommunale tilbud
Kommunen skriver ifølge EUB at “Med områdets sentrale beliggenhet og nærhet til kollektivtilbud, servicefunksjoner, skoler, barnehager og annet anses området å være godt egnet til sentrumsutvikling”.
Venstres kommunestyrerepresentant er positiv til at Eidsvoll tiltrekker seg innbyggere, men mener kommunen begynner i feil ende. – Det er riktig at Eidsvoll Verk er en gunstig plass, sier Bakkehaug, men peker på at kommunen trenger skoleplasser på grunn av innflyttingen som allerede skjer til Eidsvoll. – Eidsvoll har et etterslep på vedlikehold. Samtidig er det behov for modernisering, og utbygging av nye skoler for å utvide antallet skoleplasser. Men skolestrukturarbeidet er ikke ferdig, påpeker han. – Nå har det også oppstått akuttbehov i eldreomsorgen og innen helsesektoren i kommunen. De løsningene Utvalg for oppvekst og levekår har landet på er helt midlertidige, sier Bakkehaug, og understreker at kommunestyret nå må bestemme seg for å bygge ut et godt servicetilbud til de innbyggerne som allerede bor i Eidsvol og de innflytterne kommunen vet vil komme de nærmeste årene. – Å si ja til storstilede planer for nye boliger før kommunestyret har blitt enige om hvordan utfordringene innen skolesektoren og helsesektoren skal løses er noe Venstre ikke vil anbefale, sier Bakkehaug.
Andre alternativer
Eidsvoll Venstre vil forsøke å få de andre partiene med seg på andre alternativer enn “by-etablering” rundt Eidsvoll Verk stasjon. Bakkehaug peker på at Sundet kan utvides både nordover og sydover. – Flyttes Vilberg barneskole vil store tomtearealer i umiddelbar nærhet av Sundet kunne brukes til boliger. Det gir grunnlag for etablering av næringsvirksomhet i Sundet, mener Bakkehaug. Han peker på at Bårliåsen også er klart til videre utbygging, forutsatt at det gjøres noe med veien over Tunnelltoppen og med Finstadveien. Også området ved Eidsvoll stasjon kan være aktuelt å se nærmere på, sier han. Bakkehaug nevner også Ålborglia som et aktuelt utbyggingsområde. – Den er sentrumsnær, har attraktive tomter og tar ikke dyrket mark.
Venstre er heller ikke fremmed for planene Norges Bondelag har lansert om mer utbygging på Minnesund. – Forutsetningen er at landbruksjord ikke bygges ned, understreker Bakkehaug.
– Sundet bør utvikles videre
Venstre er opptatt av å utvikle Sundet som sentrum i Eidsvoll. – I Eidsvoll har vi ett sentrum, det er Sundet. Innfartsparkeringer og matebusser er morgendagens raskeste og beste løsning. Det vi må sørge for, er at vi utvikler de tettstedene vi har, gjør de mer robuste og får på plass matebusser. Da trenger vi ikke en slik “by-bygging” ved Eidsvoll Verk Stasjon, sier Bakkehaug
– Ingen garanti for mindre bilbruk
Bakkehaug mener at man ikke kan stirre seg blind på målet om utbygging ved kollektiv-knutepunkter. En slik by-lignende utbygging som skissert ved Eidsvoll Verk Stasjon er ingen garanti for mindre bilbruk. Når folk skal bevege seg rundt til de forskjellige tilbudene i området, vil de likevel bruke bilen. Og TrondheimsveIen som gjennomfartsåre er allerede sterkt belastet, fremholder Bakkehaug.
Men Venstre er ikke fremmed for en mindre fortetning rundt Eidsvoll Verk stasjon. – Forutsetningen er den samme som på Minnesund; at landbruksjord ikke bygges ned, sier Bakkehaug.
Nei til planen
– Venstre vil si nei til planen om utbygging på Eidsvoll Verk slik den nå foreligger, og jobbe for å utvikle eksisterende sentra, avslutter Knut Bakkehaug.