Ungdomskandidat med miljøpris til Besteforeldrenes klimaaksjon

Hvert år deler Hordaland Venstre ut en miljøpris til organisasjoner, bedrifter eller enkeltpersoner som gjør en særlig innsats for miljøet. I år går prisen til Besteforeldrenes klimaaksjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Mathias Fischer deler ut miljøpris til Besteforeldrenes klimaaksjon

Foto: Tallak Rundholt

Prisen ble delt ut på Den blå steinen 5. juni i forbindelse med Verdens miljødag.

Ungdomskandidat Mathias Fischer stod for utdelingen. – Besteforeldreaksjonen viser det alvorlige generasjonsskillet vi står overfor. De sier det som sant er, at vi må handle nå for at våre fremtidige barn og barnebarn skal få en god klode å leve på.

– De som har levd en stund har sett utviklingen som har drevet frem klimaendringene. Økonomisk vekst og økt produksjon har gitt oss mange goder, men har ikke kommet uten konsekvenser. Besteforeldrenes klimaaksjon har lykkes med å få frem generasjonsperspektivet i denne debatten, sier Fischer.

– Klimadebatten er som regel enten veldig dramatisk og hylende, eller veldig teknisk. Derfor trenger vi grupper som Besteforeldreaksjonen som får frem de etiske spørsmålene knyttet til klimaforandringer. Våre generasjoner har ikke rett til å begrense fremtidige generasjoners frihet, sier Fischer.

– Oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja er et godt eksempel. Er vi villig til å ofre verdifull natur og et flott landskap for noen kortsiktige verdier?

Mathias Fischer deler ut miljøpris til Besteforeldrenes klimaaksjon

Foto: Tallak Rundholt

Dette sa Mathias under overrekkelsen:

Det er en glede for meg å kunne overrekke Hordaland Venstres miljøpris til Besteforeldrenes Klimaaksjon.

Miljøorganisasjoner er spesielle greier. Altfor ofte reduseres klimadebatten til intern kjekling og krangling mellom miljøorganisasjonene. Naturvernforbundet, Miljøvernforbundet, Zero, Greenpeace, World Wildlife Foundation og – så – videre. Listen er lang.

I denne kranglingen glemmer vi ofte det viktigste: Vi må gjøre noe – og vi må gjøre det nå.

Derfor er Besteforeldrenes Klimaaksjon et høyst nødvendig, friskt pust i norsk miljødebatt. De lykkes med å si det som vi ikke kan si ofte nok: Vi må handle nå for at våre fremtidige barn og barnebarn skal få en klode å leve på.

Besteforeldrenes klimaaksjon lykkes også med å sette fokus på noe som er viktig i et større perspektiv: Generasjonsrettferdighet.

Det siste tiåret så en eventyrlig økonomisk vekst, som dro mennesker ut av fattigdom og skapte muligheter for millioner av mennesker. I Norge kan vi være takknemlige for bidragene fra oljen. Men dette kan ikke vare ut i evigheten.

Vår oppførsel her i dag, får konsekvenser langt frem i tid. Enten det er å påføre neste generasjon en gjeld og økonomiske utgiter eller å ødelegge kloden, så bidrar vi til å begrense andre menneskers frihet.

I dag fikk vi det bekreftet nok en gang: CO2-nivået i atmosfæren er høyere enn noengang. Likevel fortsetter vi forurensningen. Over hele verden kjører det akkurat nå flere millioner biler, fly, lastebåter drevet av diesel eller bensin. Over hele verden varmer folk opp husene sine med fossile brennstoff; kostbart landbruk spyr ut karboner og metan.

Men løsningene finnes. Vi vet at vi kan trappe ned oljevirksomheten, at vi kan legge til rette for miljøvennlig transport og satse på fornybar energi.

Men vi politikere trenger ekstra dytt for å ta de grepene. Derfor er jeg glad for at vi har Besteforeldrenes klimaaksjon.

De minner oss på alvoret i situasjonen.

De forteller oss om det moralske ansvaret vi har i dag overfor våre etterkommere.

De forteller oss at vi må handle nå. Og det skal vi også gjøre.

Gratulerer så mye med Verdens miljødag – og gratulerer med Hordaland Venstres miljøpris 2013!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**