Møte i bystyret 5. juni

De største sakene i dagens bystyremøte er lokalisering av nytt Munchmuseum og OL-søknad. Her vil vi oppdatere underveis hva som skjer i møtet. Du kan også følge møtet direkte på Oslo kommunes web-tv

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

12:00 Opprop. Venstre er representert med Toril Berge, Odd Einar Dørum, Espen Ophaug, Julianne Ferskaug og Terje Bjøro (møter for Guro Fjellanger).

12:10 Bystyret åpner med muntlig spørretime. Her kan representantene stille spørsmål til byrådet om aktuelle saker. Khamshajiny Gunaratnam (A) stiller første spørsmål om videreføring av Groruddalssatsningen. Byråd Bård Folke Fredriksen (H) svarer at Groruddalssatsningen er et godt eksempel på en vellykket satsning, og at staten og kommunen er i diskusjon om hvorvidt og eventuelt hvordan satsningen skal videreføres når den avtalte perioden løper ut. Han sier også at utviklingen i Groruddalen ikke må være avhenging av tidsbegrensede enkeltsatsninger, men være et kontinuerlig og langsiktig arbeid.

12:25 Ivar Johansen (SV) stiller neste spørsmål om nytt boligtilbud til beboerne etter brannen i Hovin Omsorgssenter. Byråd Anniken Haugli svarer at beboerne skal flytte til Adamstuen omsorgssenter, og at byrådet arbeider for at overgangen skal bli så smidig som mulig. Det kan imidlertid bli behov for noen midlertidige løsninger, men dette skal man forsøke og unngå dersom det er mulig, avslutter Haugli.

12:25 Abdullah Alsabeegh (A) stiller spørsmål om Oslos andel av de statlige tippemidlene til idrettsanlegg. Ola Elvestuen svarer at Oslos andel av tippemidlene er noe lavere i år enn andre år, ettersom det ligger flere store prosjekter med planlagt oppstart til neste år. Da vil også det statlige tilskuddet øke, sier Elvestuen.

12:35 Mazyar Keshwari (F) stiller spørsmål om spredning av kommunale boliger. Byråd Hallstein Bjercke svarer at det foreslåtte kjøpet av to bygårder i Åkebergveien er en del av en større endring i boligmassen på Tøyen, som blant annet inkluderer salg av bygårder i Hagegata ved Tøyen senter. Da må det også være mulig å tilby de som bor der et alternativ, sier Bjercke.

12:45 Neste spørsmål er fra Andreas Behring (SV), om det kommende bade- og svømmehallmeldingen fra byrådet. Ola Elvestuen svarer at meldingen vil komme til bystyret i høst. Den vil omhandle både utvikling av tilbudet og bedre utnyttelse av kapasiteten som finnes i dag, og inkludere strategier blant annet for å styrke svømmeopplæringen i Oslo. Mitt mål er at at meldingen vil legge grunnlag for en bred enighet om satsning på fremtidens bad og svømmehaller i Oslo, avsluttet Elvestuen.

12:50 Harald Nissen (MDG) stiller spørsmål om overvannshåndtering og Oslo kommunes klimatilpasningsstrategi. Ola Elvestuen sier han vil legge frem en ny klimatilpasningsstrategi for Oslo neste år, men at kommunen i lang tid har arbeidet med temaet, blant annet gjennom etableringen av Midgardsormen. Oslo kommune har også et eget overvannsprosjekt, og omtaler temaet i alle reguleringsplaner og andre saker hvor det er relevant.

12:55 Fatima Madar (A) spør om vårrengjøringen av byen før 17. mai. Ola Elvestuen sier at renholdet i sentrum er forsterket gjennom flere budsjettvedtak, og at dette vil bli styrket ytterligere når bystyret vedtar revidert budsjett for 2013 neste uke.

13:15 Muntlig spørretime er med det avsluttet. Bystyret går videre til å behandle søknader om fritak fra verv for enkelte av bystyrets medlemmer fra Høyre.

13:20 Bystyret går videre til å behandle forslag fra A om å fjerne billettsperringer på T-banestasjoner. Sperringene er i dag ikke i bruk. Odd Einar Dørum tar ordet, og sier at sporveisselskapene i Oslo har gjort sikkerhetsvurderinger, og konkludert med at sperringene ikke er til hinder for rømningssikkerheten på stasjonene. Ola Elvestuen tar også ordet, og sier at rømningssikkerheten på T-banestasjonene er godt ivaretatt og testes jevnlig. Byrådet er imidlertid enig i at sperringene på et tidspunkt bør fjernes ettersom de ikke er i bruk, men ettersom det har en kostnad å fjerne dem, bør det være kollektivselskapenes vurdering når denne utgiften skal prioriteres, avslutter Elvestuen.

13:50 Det blir vedtatt å fjerne sperringene på T-banestasjonene.

14:00 Terje Bjøro tar ordet i debatten om hvorvidt Oslo skal melde seg inn i Mayors for Peace. Bjøro sier at Oslo allerede ivaretar sin rolle som fredsby gjennom flere engasjementer, men at denne sammenslutningen ikke er en riktig arena for Oslo bystyre, da det omhandler utenrikspolitiske problemstillinger.

14:10 Bystyret går videre til å behandle forslag om opprettelse av et velferdssenter for rusavhengige. Helse- og sosialkomiteen har enstemmig avvist forslaget, fordi komiteen frykter at det vil gå utover Oslo kommunes øvrige tilbud til rusavhengige, tiltrekke flere ungdom til belastede miljøer og ikke være til hjelp for menneskene det er ment å hjelpe. Toril Berge holdt Venstres innlegg i saken, og understreket at Oslo har et godt tilbud til rusavhengige, som Venstre lenge har gått i bresjen for. Venstre vil heller videreutvikle og styrke dette tilbudet enn å starte nye tilbud med høyst usikker effekt, avsluttet Berge.

14:25 Bystyret behandler sak om gjennomføring av rådgivende folkeavstemning om Oslo skal søke om OL og Paralympics i 2022. Terje Bjøro tar ordet og sier han er glad for at Ordføreren i samarbeid med kommunaldepartementet har funnet en løsning som gjør det mulig for folk som har stemmerett i kommunevalg men ikke stortingsvalg også får stemme i den rådgivende folkeavstemningen om OL/PLi 2022.

14:40 Bystyret behandler søknad om statsgaranti for et eventuelt OL/PL i 2022.

14:50 Odd Einar Dørum holder Venstres innlegg i debatten. Han sier at så lenge man mener at verden har godt av at OL arrangeres, må også Norge med jevne mellomrom påta seg arrangøransvaret. Det er imidlertid helt nødvendig at man planlegger et nøkternt arrangement, for å motvirke kostnadsspiralen OL har utviklet seg til å bli, sa Dørum, og understreket at skippertaksmodellen, hvor man gjennom store løft finner løsninger man ellers ikke ville funnet, er en velkjent modell i Norge. Dørum redegjorde også for Venstres syn på enkeltelementene i søknaden slik den i dag ser ut. Etterbruk er avgjørende, og det er et veldig positivt signal at NRK vil vudere å flytte til Kjelsrud dersom det blir medielandsby der. Vi mener også at Hestejordene og tilliggende områder er uaktuelle som skiskytterarena, og peker på Lillomarka som et interessant alternativ. Vi ønsker dessuten en bedre kollektivtilknytning enn ishall på Stubberud vil gi. Vi har gjennomgående lyttet til signaler fra idrettsmiljøene, og støtter deres vurdering om at et kompakt arrangement som i hovedsak legges til Groruddalen vil være det beste for breddeidretten og for byen. Derfor stemmer Venstre for at Oslo arbeider videre med en OL-søknad frem mot folkeavstemning og behandling på Stortinget, avsluttet Dørum.

15:15 Ola Elvestuen får også ordet, og sier at OL/PL må være et stort, nasjonalt arrangement som må være et løft for idretten i hele Norge. OL/PL er det eneste idrettsarrangementet som også handler om mye mer enn OL, og det er ingen tvil om at OL/PL gir Oslo store muligheter til å oppnå resultater man ellers ikke ville gjort, både når det gjelder satsning på idrett, internasjonal profilering og en styrking av miljøprofilen Oslo har opparbeidet seg gjennom langvarig satsning, sa Elvestuen.

15:25 Bystyret vedtar å sende søknad om statsgaranti for OL/PL 2022.

15:25 Bystyret går videre til å behandle forslag om ny båtstrategi for Oslo. Saken er i hovedsak enstemmig i komiteen.

15:30 Odd Einar Dørum tar ordet, og sier at det er behov for mer kunnskap før bystyret vedtar konkrete målsetninger for kollektivtransport på sjøen, men at det er bra at komiteen har kommet til enighet om å innhente denne kunnskapen i samarbeid med Akershus og Buskerud.

15:35 Ola Elvestuen tar også ordet, og sier han deler bystyrets ønske om å styrke kollektivtransporten på fjorden. Han sier saken som ble bestilt av bystyret om ny båtstrategi vil bli lagt frem før sommeren, og der vil også nye elementer som samferdsel- og miljøkomiteen peker på bli innarbeidet.

15:45 Bystyret lovte ordføreren å ikke bruke tid på debatt om Fornebubanen, ettersom alle er enige om at den bør bygges. Slik gikk det ikke. Odd Einar Dørum holder Venstres innlegg. Fornebubanen er helt nødvendig for å unngå kort av busser i Oslo sentrum, sa Dørum. I tillegg vil banen gi nye muligheter til byutvikling på Skøyen og Karenslyst, med boliger av høy kvalitet og et kulturtilbud som gjør at byområdene ikke dør ut kl. 17 på ettermiddagen. Satsningen på Fornebubanen krever imidlertid at kommunen krever grunneierbidrag ved utviklingsprosjekter langs traseen. Dette er en glad sak, og det blir utvilsomt en viktig sak i den kommende valgkampen om hvem som har de beste finansieringsløsningen for Fornebubanen, avsluttet Dørum.

15:55 Ola Elvestuen får også ordet, og sier han er glad for at saken er enstemmig i bystyret. Det er stort behov for bedre kollektivløsning til Fornebu, også fordi det åpner nye områder for byutvikling, sa Elvestuen.

16:00 Det blir vedtatt å arbeide videre med realisering av Fornebubanen. Bystyret tar middagspause, oppdateringene herfra fortsetter ca. 16:45.

17:00 Bystyret gjenopptar forhandlingene. Første sak er salg av Holmenveien 7 til grupperingen Hjem til meg. Les mer om saken her.

17:05 Terje Bjøro tar ordet, og sier han er utrolig glad for å kunne ønske gruppen Hjem til meg velkommen til Holmenveien 7. Nå får disse ungdommene en mulighet til å holde sammen og bevare fellesskapet sitt i et flott bomiljø, sa Bjøro og berømmet byråd Hallstein Bjercke, ordføreren og de engasjerte foreldrene og ungdommen som har arbeidet i lang tid for å få realisert dette salget.

17:10 Byråd Hallstein Bjercke tar også ordet, og sier det er en god modell å selge kommunal eiendom til takst uten konkurranse der det finnes ideelle, frivillige eller familier som ønsker å kjøpe den. Det er et eksempel til etterfølgelse, sa han. Saken ble enstemmig vedtatt.

17:20 Bystyret behandler sak om etterbetaling av lønn til mennesker som har arbeidet uten lønn for Oslo kommune. Kommuneadvokaten er i ferd med å utføre en gjennomgang av alle tilfeller hvor dette har forekommet, og finanskomiteen foreslår derfor at bystyret venter med å foreta seg noe inntil denne gjennomgangen er ferdigstilt. Dette blir vedtatt i bystyret.

17:30 Bystyret går videre til å behandle forslag om bedre synliggjøring av Oslos severdigheter og turistattraksjoner på kart. Det blir vedtatt at byrådet skal ta forslagene med seg i sitt arbeid med turistkart og lignende.

17:30 Bystyret vedtar også leieavtale for nye lokaler for Bymiljøetaten.

17:35 Bystyret behandler forslag om tiltak mot at kommunale bygg blir stående tomme. Terje Bjøro tar ordet, og sier at byrådet har høy bevissthet om å holde kommunale bygg i bruk, men at det i mange tilfeller er nødvendig med omfattende rehabilitering, langvarige omreguleringsprosesser eller andre forhold som gjør at enkelte bygg blir stående tomme. Det er derfor bra at bystyret nå ber byrådet gjennomgå rutinene med sikte på å gjøre disse mer strømlinjeformede og effektive, sa Bjøro.

17:40 Hallstein Bjercke tar ordet, og sier det er gjort et stort arbeid med å profesjonalisere eiendomsforvaltiningen i Oslo kommune de siste årene. Han redegjør også for Oslo kommunes eiendomsportefølje, som består av over 10 000 bygg. Det er til en hver tid svært lite av dette som står tomt, og vedlikeholdsetterslepet går ned år for år. Jeg får ofte henvendelser fra andre kommuner som vil lære av Oslos eiendomsforvaltning, og det bidrar jeg gjerne til, for her ligger Oslo langt fremme, avsluttet Bjercke.

17:50 Det blir vedtatt at Eiendoms- og byfornyelsesetaten skal forelegge alle kommunens ledigstilte bygg for alle kommunens foretak, etater og aktuelle bydeler. Disse skal ha en frist til å svare på om de nå eller i nær fremtid har et behov for eiendommen i sin tjenesteproduksjon. Eiendommer som ikke blir definert som nyttige for kommunens egne aktiviteter skal legges ut for salg. Kommunens politikk om bare å selge ferdigregulerte tomter bør samtidig videreføres.

17:50 For å varme opp til behandling av nytt Munchmuseum, behandler bystyret først forslag om at Munchmuseet skal organiseres som en stiftelse eller et aksjeselskap.

17:55 Det blir vedtatt at byrådet skal fremme en sak som drøfter alternative eier- og styringsformer, herunder stiftelse, for Munchmuseet. Bystyret går videre til å behandle saken om selve museet, samt satsning på Tøyen.

18:10 Toril Berge holder Venstres innlegg. Edvard Munch er Norges fremste kunstner, og i dag vedtar vi at han også skal ha Norges flotteste museum på Oslos flotteste tomt. Lambda blir et kvalitetsbygg som både i kraft av seg selv og innholdet bygget etter hvert skal fylles med vil tiltrekke seg folk fra fjern og nær. Lambda blir et signalbygg i den nye kulturbydelen Bjørvika, og vil tydelig vise at Oslo evner å prioritere den verdensarven vi er satt til å forvalte. Sammen med det nye hovedbiblioteket som vi vedtok for kort tid siden, vil Munchmuseet være et bærende element i å bringe folk og liv til det som i dag er et ganske tomt område. Det blir en glede å se gravemaskinene rulle inn på tomt B5, men en enda større glede å se dem rulle ut i 2018, når det nye museet står klart til innflytting, sier Berge.

Berge sier også at Munchmuseets usikre fremtid lenge har fungert som en bremsekloss for utviklingen på Tøyen. Planer er blitt presentert og skrinlagt, ideer luftet og lagt døde, alt i påvente av en avklaring på det største spørsmålet bystyret behandler i denne perioden, fortsatte hun. Jeg er veldig glad for at vi i dag sier tydelig at når Munchmuseet forlater Tøyen, skal området få den satsningen det har ventet så lenge på. Områdesatsningen vi vedtar i dag er ambisiøs i seg selv, og vil gi barna på Tøyen bedre oppvekstvilkår og familiene i nabolaget en tryggere og mer spennende hverdag. Tøyen skal få realisere sitt potensiale som kunnskapsbydel i tett samarbeid med universitetet og de sterke naturvitenskapelige miljøene som hører til her. Jeg mener også det er svært klokt at vi overlater prioriteringen av mange av tiltakene til bydelsutvalget i Gamle Oslo, som har engasjert seg for nærområdet sitt i mange, mange år. Jeg har snakket med vår representant, og kan avsløre at bydelsutvalget gjennom tverrpolitisk samarbeid allerede har en rekke gode ideer for hvordan pengene vi bevilger kan brukes til beste for bydelens befolkning. Så håper jeg også at staten blir med på spleiselaget vi legger opp til, slik den har gjort i Groruddalen og Oslo Sør. Og ikke minst at Veksthuset omsider skal komme på plass, mange år på overtid. Alt i alt er dette en festdag, for Oslo, for Munch, og for Tøyen, avsluttet Berge.

18:40 Hallstein Bjercke får også ordet. For meg har det vært viktig å få på plass et nytt museum så raskt som mulig med den kvaliteten Munchs kunst fortjener. Dette har vært en av de vanskeligste politiske sakene jeg har arbeidet med, med store opp- og nedturer. Politikk er på sitt vakreste når vi klarer å skape slike kompromisser, og jeg har hele tiden hatt troen på at en løsning på Oslopolitikkens største gordiske knute. Jeg vil rette en takk til alle partiene som har bidratt til å skape dagens historiske vedtak, som vil bli stående som et bygg Oslo kan være stolt av, avsluttet Bjercke.

18:45 Odd Einar Dørum tar ordet, og sier han er glad for å få være med på de historiske vedtakene om Munch, og Deichmanske hovedbibliotek bystyret fatter i denne perioden. Han roste også Arbeiderpartiets gruppeleder for å ha signalisert at Ap vil innta en konstruktiv holdning i det videre arbeidet med å realisere Lambda.

18:55 Espen Ophaug sier at for Tøyen er dette en god dag. Jeg har lenge ment at Munchmuseet ikke har gitt nok tilbake til lokalmiljøet. Med et senter for naturvitenskap, kan Tøyen bli den kunnskapsbydelen jeg mener den bør være. Da må også staten komme på banen og bidra med Veksthuset som har blitt lovet Tøyen i en årrekke. Sammen med løftet for Tøyen som vi vedtar i dag, vil det bidra til å gjøre bydelen min til et bedre sted for alle, avsluttet Ophaug.

19:05 Julianne Ferskaug får også ordet. I 2018 kan vi ha et fantastisk museum med fantastisk kunst med beliggenhet den beste tomta i hele Norge, sier Ferskaug. Bjørvika blir hele landets sentrum for kultur. Når vi bygger Lamdba får Munchs kunst museet den fortjener. Gaven Munch ga til Oslo er det vår oppgave å forvalte på en slik måte at kunsten kan formidles til et bredt publikum fra inn- og utland. Det er vår oppgave å sørge for at verkene lagres, konserveres og sikres for kommende generasjoner. Et nytt, flott Munch-museum lokalisert i umiddelbar nærhet til Norges største kollektivknutepunkt og andre viktige kulturbygg er en investering i kultur for fremtiden. Det er et kraftig løft for Munchs kunst — og for Oslo som kulturby.
Akkurat nå pågår Munch150, den mest omfattende presentasjonen av Munchs kunst noensinne. Det er fantastisk at det året vi feirer hans 150-årsdag ser ut til å bli det året der bystyret endelig blir enige om det nye museet. Dette er et av de største og viktigste vedtakene vi gjør. Det nye museet kommer til å prege byen i lang tid og Oslo vil ha glede av det i generasjoner fremover. Det er en historisk dag for Oslo. Jeg gleder meg til å gå på det nye museet, avsluttet Ferskaug.

19:30 Bystyret går til votering. Det blir vedtatt å bygge nytt Munchmuseum i Bjørvika.

19:35 Bystyret går videre til å votere over de mange tiltakene på Tøyen, deriblant områdeløft til 25 mill. kr. årlig. Les alle punktene i avtalen her.

20:00 Bystyret begynner med byutviklingssaker. Første sak er Lørenvangen, om fortetting i knutepunkt. Enstemming vedtatt.

20:10: Dag Hammarskjølds vei og Trondheimsveien og Drammensveien og Nedre Ullevålsvei er vedtatt.

20:10: En rekke saker går uten debatt eller ble utsatt. Bystyret diskuterer nå Reguleringsplan for Sørbråten.
Espen Ophaug tar ordet og sier at saken har to hensyn, både hensynet til Maridalsvannet og hensynet til bomiljøet i område. Byrådets høringsuttalelse er fremdeles basert på føre-var-hensynet, men det ser ut til å være et flertall i salen for videre utbygging.

20:50 Byutviklingskomiteen er ferdig med sitt område, med i hovedsak enstemmige vedtak uten debatt. Kultur- og utdanningskomiteen er neste område. Først ut er forslag fra SV om å endre praksisen med prøver i Oslo-skolen som ikke er en del av de nasjonale prøvene.

21:00 Julianne Ferskaug tar ordet, og sier at verdien av prøver og kartlegging ligger i lærerens opfølging av den enkelte elev. Kartlegging må bidra til å vise de utfordringer som finnes og må tas tak i. Venstre tror ikke på prøver for prøvenes skyld, men resultatene i Oslo-skolen viser at vi lykkes med arbeidet med å få frem det beste i hver enkelt elev, sa Ferskaug. Hun tilbakeviste også påstander om at Osloelever i større grad enn elever i resten av landet fritas fra nasjonale prøver, og at Oslo har mange flere prøver enn andre kommuner. Det er bare seks egne Oslo-prøver gjennom skoleløpet, altså omtrent én annethvert år, og de har vist seg som et godt verktøy i det pedagogiske arbeidet i Osloskolen, avsluttet Ferskaug.

21:15 Terje Bjøro tar også ordet, og sier at Osloskolen har kvalitet i alle ledd. Det gjelder både lærere, skoleledere og byråkratene i Utdanningsetaten. Når vi tester elevenes kunnskap, er det nettopp for at elevene skal bli flinkere til å lese og regne, og for at lærerne skal vite hvor den enkelte elev trenger sterkere oppfølging. Det er et nyttig verktøy som både lærere og elever har glede av, avsluttet Bjøro.

21:20 Det blir ikke vedtatt endringer i praksisen med prøver i Osloskolen. Bystyret går videre til å behandle sak fra Ungdommens bystyremøte om svømmeopplæring. Julianne Ferskaug holder Venstres innlegg, og sier at grunnleggende svømmeferdigheter handler om trygghet og frihet. I Osloskolen gis minimum 10 timers svømmeopplæring, og som en av svært få kommuner kartlegges også elevenes svømmeferdigheter i 4. klasse. Det gjør at de som ikke er gode nok til å svømme på det tidspunktet får oppfølgingen de trenger. I komiteen har vi også kommet frem til noen forslag som vi vil ha med i bademeldingen byråd Elvestuen vil fremme. Jeg vil rette en takk til Ungdommens bystyremøte for å ha løftet denne viktige saken, avsluttet Ferskaug.

21:35 Bystyrets siste sak for dagen er forslag om å stanse omorganisering av Aline spedbarnsenter. Toril Berge får ordet, og sier at Aline er et særskilt tilbud som tar imot de aller minste barna som har behov for hjelp. Det denne saken handler om, er at tre administrativt ansatte får nytt kontor på Frydenberg. Det er delte meninger blant de som jobber disse stedene, og komiteen har satt seg grundig inn i de mange innspillene vi har fått. Venstre mener at omorganiseringen er av et så lite omfang at det ligger godt innenfor de fullmaktene etaten har. Vi er også sikre på at den foreslåtte endringer vil være positiv. Vi mener kommunens ansatte må ha stor frihet til å gjøre jobben sin på en god måte, og har også fått tilstrekkelig informasjon til at vi ikke trenger å stemme for å stanse prosessen. Men med det sagt, har jeg forståelse for at andre partier har behov for mer kunnskap, og har derfor ikke noe imot at det blir vedtatt at bystyret får en ny sak om dette, avsluttet Berge.

21:50 Bystyret har med det gått tom for saker, og ordføreren hever møtet. Oslo Venstre takker på følget, og ønsker velkommen tilbake allerede om én uke, når bystyret skal behandle revidert budsjett og en lang rekke årsberetninger fra kommunens virksomheter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**