Miljødagen markert på Hamar med utdeling av miljøpris og appell

Stortingskandidat Erik Ringnes holdt appell på Østre torg i Hamar og delte ut Venstres miljøpris til renovasjonsselskapet HIAS for sin nyvunnede bioteknologi

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

vindmøller fornybar energi framtiden vind kraft vindkraft miljø

Foto: Stavanger Venstre

Verdens miljøverndag ble opprettet av FN i 1972 for å øke folks bevissthet omkring miljøspørsmål. Siden 1972 har det heldigvis skjedd en oppvåking både nasjonalt og internasjonalt når det gjelder betydningen av å ta vare på vårt miljø. Miljøbegrepet et stort og rommer mye. Derfor er det gjort noen viktige definisjoner
For 20 år siden ble begrepet "bærekraftig utvikling" lansert under Rio-konferansen.
Hva betyr bærekraftig utvikling? – Bærekraftig utvikling betyr å opptre på en måte som ikke ødelegger for våre etterkommere og berører særlig 3 områder:
•Ressusrforvaltning
•Artsmangfold
•utslipp

Erik Ringnes

Foto: Privat

Ressursforvaltning — og da særlig utnyttelse av ikke fornybare ressurser. Vi er i den situasjonen at noen få generasjoner ser ut til å bruke opp mange ikke-fornybare ressurser, tenk bare på olje og gassutvinningen i Norge. Men det gjelder en rekke andre varer — for eksempel mineraler og metaller. Og selv om utvinning og utnyttelse av disse ikke-fornybare ressursene er basert på demokratisk fattede vedtak, så bør det stilles spørsmålstegn ved om vi har rett til å ta " så mye kake".
Mangfold — Vi har alle et ansvar for artsmangfoldet på kloden — det er en stor oppgave. Mange arter er truet — både planter og dyr. Derfor mener Venstre at vi verne mer natur — både på land og til havs.
Her går det an å anlegge enten et et moralsk perspektiv om at vi har en selvfølgelig plikt til å ta vare på artsmangfoldet. Eller man kan anlegge et nytteperspektiv og egentlig komme fram til den samme konklusjonen: Artsmangfold kan vise seg å være livsviktig for oss mennesker også i et nytteperspektiv. Tenk bare på den soppen som ble oppdaget på Hardangervidda — nemlig "cyclosporin". Et sveitsisk ektepar var på ferie i Norge i 1969 og stoppet ved Dyranut på Hardangervidda for å ta noen bilder av den vakre naturen. Siden mannen jobbet ved et laboratorium, tok han tilfeldigvis også med seg en jordprøve tilbake til Sveits. Den ble analysert og viste seg å danne grunnlag for det mest brukte legemiddelet ved organtransplantasjoner på grunn av sin dempende effekt på immunforsvaret. Årlig omsettes preparater med cyclosporin for 10 mrd norske kroner.
Lofoten, Vesterålen og Senja og de poltiske partiene som støtter vedtaket om å lage en konsekvensutredning for dette helt spesielle området — med sikte på en utvinning. Grådigheten kjenner ingen grenser — "mye vil ha mer". Tenk at vi har politikere som faktisk vil bore i dette området som er verdens s viktigste yngleområde for torsk! Venstre krever varig vern av disse områdene . Jeg kan bare vise til følgende: Hvis du kapitaliserer verdien av Lofotens ikke fornybare oljeressurser og ser verdien opp mot de fornybare fiskeriressursene, så er verdien av torsken alene 40.000 ganger større enn verdien av olja.
Utslipp – Jeg våknet opp i dag til nyheten om at det aldri er målt så mye CO2 i atmosfæren på Svalbard. Det var overraskende og forskerne hadde faktisk forventet en nedgang. Det betyr at utviklingen går i feil retning. Og at det nå kanskje ikke er mulig å nå det såkalte 2 graders målet — det vil si å begrense den globale oppvarmingen til 2 grader. Utslippa av CO2 har økt i Norge, men gått ned i f eks Sverige og Danmark. Derfor håper jeg at dere velger poltikere som tør å gjøre noe for å redusere våre utslipp. Du får sikkert flere velgere ved å reise rundt å love både det ene og det andre nå i valgkampen. Det gjør ikke Venstre, men vi lover å gjøre noe for å få ned våre utslipp av skadelige klimagasser. Det skylder vi våre barn og barnebarn. For nå vet vi at det overveiende sannsynlig at vi står overfor menneskapte klimaendringer. 9 av 10 klimaforskere er enige om det. Da må vi legge det til grunn og iverksette tiltak som kan få ned utslippa. Olje-og gass virksomheten står for 2/3 av norges CO2 utslipp.
Derfor vil Venstre:
•Kreve redusert utvinning av olje/gass
•Sette krav om elektrifisering av sokkelen
•Vern av sårbare områder
•Satse på utvikling av ny klimateknologi som gir både verdiskaping og gir reduserte utslipp
Venstre vil bruke skattesystemet for å få ned utslippene ved å øke skattleggingen av miljøskadelig virksomhet, og sørge for skattelette på arbeid og aktivitet som ikke skader miljøet — så dette er mulig uten å nødvendigvis øke skattene totalt.
Jeg vil avslutte med å sitere klimaforsker Lund Myhre sier til Aftenposten i dag: "Så lenge politikerne handler så lite som de gjør, så sender de ut et signal til befolkningen om at det ikke er så viktig.”
Men løsningen av klimaproblemene er politikernes ansvar. Jeg håper vi til høsten velger politikere som tør ta dette på alvor."

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**