Bygg bane til Fornebu nå!

Venstre, Høyre, KrF og FrP er kommet til enighet om statlig bidrag til bygging av Fornebubanen. Enigheten innebærer at staten tar 50 prosent av investeringen av en ny bane til Fornebu.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Vi skal bygge Fornebubanen!

Les mer og se video fra NRK Dagsrevyen.
Se byråd for samferdsel og miljø Ola Elvestuen i debatt om saken på NRK: NRK Aktuelt 29.05.2013

– Venstre er veldig glad for at det nå er enighet om et så viktig miljø- og samferdselsprosjekt som Fornebubanen. Den vil bedre fremkommeligheten til folk, bidra til næringsutvikling, minske presset på boligmarkedet og ikke minst gi klimagevinst fordi trafikken på vei reduseres, sier Venstres leder Trine Skei Grande til NTB.

Les også: Ikke et rødgrønt øre til Fornebubanen

Staten må bidra mer til kollektivløsninger
Venstre mener at staten må ta 50% av investeringen i store kollektivprosjekt i byene som bybanen i Bergen, bybanen i Stavanger og Fornebubanen.

– Det handler om skape en enklere, tryggere og mer miljøvennlig hverdag. Effektive kollektivløsninger er nødvendig for å sikre fremkommelighet, ren luft og for å skape robuste bo- og arbeidsmarkeder. Befolkningsutviklingen krever at vi prioriterer kollektive løsninger, sier Skei Grande.

Les også: Vil la Staten betale halve baneløsningen

Fornebubanen er en planlagt 8,3 km t-bane-strekning med metrostandard. Banen er planlagt langs en trase mellom Fornebu og Majorstuen med tre stasjoner på Fornebulandet, samt egne stasjoner på Lysaker, Vækerø og Skøyen. Prosjektet vil gi god kollektivbetjening av store byutviklingsområder. Reisetiden vil bli 12 minutter fra Fornebu til Majorstuen.

– Trafikkveksten i Oslo og Akershus har de siste årene blitt tatt med kollektivtransport, sykke og gange. For å videreføre denne trenden må Fornebubanen komme på plass, Skei Grande.

På tide med en løsning
Da siste fly lettet fra Fornebu oktober 1998 lå det allerede inne i planene at det måtte en tilfredsstillende kollektivløsning på plass for å kunne etablere de 6.000 boligene og 15.000 arbeidsplassene som var stadfestet i kommunedelplanen for Fornebu. Historien videre inkluderer en rekke politiske vedtak og utredninger uten at det 14 år etter er klarlagt hvilken kollektivløsning som skal betjene Fornebu, når denne skal bygges og hvordan den skal finansieres.

Les også: Byrådet i Oslo går inn for metro til Fornebu

Det er dette de borgerlige partiene nå vil endre på. Enigheten mellom Høyre, Frp, Krf og Venstre betyr følgende:
1. Et regjeringsskifte betyr bygging av Fornebubanen.
2. Partiene lover 50 % statlig finansiering av Fornebubanen.
3. Utbyggingen kan organiseres i et eget utbyggingsselskap.
4. Utbyggingen skal settes i gang raskest mulig.

Fornebubanen gir store fordeler

Ved å koble Fornebu, Lysaker, Vækerø og Skøyen på det eksisterende metronettet vil befolkningen i disse områdene få bedre og lettere tilgang til sentrumsnære områder, mens befolkningen i Oslo vil få lettere tilgang til Fornebu. Fornebubanen vil dermed øke fremkommeligheten og øke det geografiske nedslagsfeltet langs hele traseen

– Fornebubanen vil ikke bare øke mobiliteten innad i Oslo og Akershus, den vil også koble viktige næringslivsaktører sammen. Langs hele traseen på begge sider av grensen mellom Oslo og Akershus ligger noen av landets største næringslivsaktører, og Fornebubanen medfører dermed en næringslivsakse som knytter alle disse sammen, sier Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**