Vil ha kraftlinjen under bakken

Lyses nye kraftlinje fra Stavanger til Lysebotn er planlagt lagt i høyspentmaster over Sandnes Øst. Venstre ønsker at Lyse bør se på muligheten for å trekke linjen i tunnel eller under sjøen på en større del av strekningen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Lyse, høyspentmast, monstermast, sandnes

Foto: Choi+Shine Architects

Iselin Nybø, Rogaland Venstres førstekandidat

Foto: Tone Staven

— Det har sin pris, men det har også en høy pris å legge linjen i noe av det mest naturskjønne områdene i Fjord-Norge, i nære turområder og kommende utbyggingsområder, sier Iselin Nybø, stortingskandidat for Rogaland Venstre, til NRK.

— Vi skal vokte oss vel for å gjøre feilene som ble gjort i Stavanger på åttitallet da linje ble trukket over Forussletta og videre mot Madla/Revheim. I dag hadde aldri Forus fått denne linjen og nå arbeides det aktivt for å legge Madla/Revheimlinjen i tunnel. Jeg tror det skal bli svært vanskelig å realisere planene i dette området med gigantmastene utenfor stuedøren, sier Nybø.

— Da er det viktig å handle nå. Det er alltid komplisert å konvertere fra daglinje til tunnel på et senere tidspunkt. Vi kan lære av feilene i Stavanger, sier gruppeleder for Sandnes Venstre, Tove Frantzen.

Les artikkel om saken hos NRK

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**