Tyskerne vil lære av Oslos elbil-satsing

VG skriver i dag om den tyske regjerings konferanse i Berlin forrige uke, der samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) var invitert for å fortelle om hvilken politikk som ligger til grunn for Oslos elbil-suksess.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Oslo, ved samferdselsbyråd Ola Elvestuen fra Venstre, var den eneste byen i verden som var invitert til å tale til de flere hundre tyske og internasjonale representanter fra bilindustri, forskningsmiljø og politikere som i forrige uke var samlet for å utmeisle planen for den tyske satsingen på elbil.

Tyskerne har ambisjoner om å ha 1 million elbiler på veiene i 2020. Forbundskansler Angela Merkel og transportminister Peter Ramsauer er krystallklare på at ambisjonen skal nås. Konferansen markerer at første fase i elbilplanen nå rulles ut, med 14 nye elbilmodeller på markedet fremover. Tysk bilindustri, forskere og politikere gjør sammen et krafttak for at et av verdens viktigste billand skal elektrifisere bilparken.

 Oslos elbilsatsing tiltrekker seg internasjonal oppmerksomhet. - Vi fremst i verden, sier Ola Elvestuen.

Oslos elbilsatsing tiltrekker seg internasjonal oppmerksomhet. – Vi fremst i verden, sier Ola Elvestuen.
Foto: Venstre (LKF)

Når tyskerne skal hente inspirasjon til sin elbilsatsing, må de til Oslo og Norge for å finne den. For mens det foreløpig bare finnes 8500 elbiler registrert i Tyskland, har Norge over 10.000, og 6000 av dem ruller på veiene i Oslo og Akershus.

– Vi er fremst i verden. Du finner ingen andre steder hvor elbilen er en så naturlig del av bybildet som i Oslo, sier byråd Ola Elvestuen til VG.

Viktige incentiver
Elvestuen har selv spilt en viktig rolle i arbeidet med å oppnå de gode resultatene Oslo nå kan vise til. Gjennom budsjettforlikene Venstre har vært med på i den siste tiårsperioden, har man blant annet forhandlet frem penger til utbygging av 500 ladestasjoner i Oslo kommunes regi. Private som setter opp ladepunkter får også støtte fra klima- og energifondet. Totalt finnes det nå omkring tusen ladestasjoner rundt omkring i Oslo.

I tillegg til ladestasjonene nyter elbilene godt av en rekke fordeler og incentiver:
– Elbilene er fritatt for samtlige bilavgifter
– Man betaler ikke merverdiavgift når man kjøper en elbil.
– Elbilene kjører gratis i bomringen
– Elbilene kan benytte kollektivfeltet
– Elbilene parkerer gratis på alle kommunens plasser

Ola Elvestuen og daværende samferdselsminister Torhild Skogsholm var sentral for å få på plass de statlige incentivene. Mange av ordningene vokste frem som kommunale vedtak i Oslo, som siden ble plukket opp på statlig hold.

– Vi kan slett ikke stoppe med dette, sier Ola Elvestuen. Byrådet bygger i år 200 nye ladestasjoner, og Oslo kommune skal selv anskaffe 1000 nye elbiler til bruk i kommunens virksomhet. Drosjenæringen blir pålagt miljøkrav med sikte på full utslippsfrihet innen 2020, og det samme målet er under gjennomføring i kollektivtrafikken.

Hydrogen er neste skritt
Foreløpig er det batteridrevne elbiler som har fått kommersiell utbredelse, mens brenselcellebilene, på norsk kalt hydrogenbiler, er på utprøvingsstadiet. Oslo og Akershus har tre fyllestasjoner for hydrogen, og 14 biler er med i et testprogram i området. I tillegg har Ruter fem hydrogenbusser i full rutedrift. Husholdningsavfall fra Oslo danner grunnlag for produksjon av hydrogen.

– Hydrogenbiler kan være neste generasjon elbiler, sier Ola Elvestuen. Han understreker viktigheten av å være nøytral i forhold til valg av teknologi. I likhet med tyske politikere som hadde ordet på konferansen i Berlin, understreket han at forskning og utvikling i akademia og bilindustri må finne tekniske løsninger. Politikernes oppgave er å legge til rette og skape incentiver som gjør det interessant å satse.

– Og der har Oslo lykkes, avslutter Ola Elvestuen. Til høsten stiller han til valg til Stortinget for å utvide Oslos elbilsatsing til å omfatte hele Norge. Et nasjonal infrastruktur for hurtiglading og statlig støtte til forsøk med hydrogen er blant tiltakene han vil ta opp på nasjonalt plan.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**