Satte grabben i grushaugen på Løren

Mandag stod byråd Ola Elvestuen fra Venstre for den offisielle byggestarten for Lørenbanen. – Dette vil reisende i hele Oslos nyte godt av, fordi prosjektet øker kapasiteten i hele t-banesystemet, sa samferselsbyråden ved markeringen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

 Det var samferdselsbyråden selv som fikk æren av å ta første tak med gravemaskinen under den offisielle starten på byggingen av Lørenbanen.

Det var samferdselsbyråden selv som fikk æren av å ta første tak med gravemaskinen under den offisielle starten på byggingen av Lørenbanen.
Foto: Eivind Nikolaysen

Elvestuen viste til at den 1,5 kilometer lange Lørenbanen knytter sammen Grorudbanen med T-baneringen, og gir muligheter for direktereiser fra denne banen til stasjoner som Nydalen, Blindern og Majorstuen. Banen skal hovedsakelig gå i tunnel mellom Økern og Sinsen, med underjordisk stasjon på Løren. Banen kommer til å stå ferdig våren 2016.

Frigjør kapasitet
– Ved at noen av avgangene på Grorudbanen kan kobles direkte mot vest, frigjør vi kapasitet gjennom sentrumstunnelen for reisende på de øvrige linjene. Dette vil særlig reisende på t-banens østlige linjer nyte godt av, sa Elvestuen. Østensjøbanen har i dag 15-minutters grunnrute mellom 07.00 og 19.00. Når Lørenbanen står ferdig kan kapasiteten dobles til 7-8-minuttersrute.

Ola Elvestuen foretok den offisielle starten på byggingen av Lørenbanen i Oslo.

Foto: Eivind Nikolaysen

Oppgradering av stasjonene Romsås, Stovner og Vestli på Grorudbanen er også en del av prosjektet. Stasjonene skal oppgraderes til såkalt metrostandard. Arbeidet utføres samtidig som banen må stenge noen måneder i sommer på grunn av arbeider med tilknytningen av Lørenbanen.

– Det vil også bli bygget en helt ny t-banestasjon på Løren. Stasjonen blir knutepunkt i det nye byområdet som nå er under utvikling der. Dermed ligger alt til rette for at de nye innbyggerne som flytter inn på Løren får et velfungerende og attraktivt kollektivtilbud, samtidig som vi bygger ut tilbudet og øker reisemulighetene for svært mange andre av Oslos kollektivpassasjerer, understreker Venstre-byråd Elvestuen.

Kart over området ved nye Løren stasjon.

Kart over området ved nye Løren stasjon.
Foto: Sporveien

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**