Elvestuen viste til at den 1,5 kilometer lange Lørenbanen knytter sammen Grorudbanen med T-baneringen, og gir muligheter for direktereiser fra denne banen til stasjoner som Nydalen, Blindern og Majorstuen. Banen skal hovedsakelig gå i tunnel mellom Økern og Sinsen, med underjordisk stasjon på Løren. Banen kommer til å stå ferdig våren 2016.
Frigjør kapasitet
– Ved at noen av avgangene på Grorudbanen kan kobles direkte mot vest, frigjør vi kapasitet gjennom sentrumstunnelen for reisende på de øvrige linjene. Dette vil særlig reisende på t-banens østlige linjer nyte godt av, sa Elvestuen. Østensjøbanen har i dag 15-minutters grunnrute mellom 07.00 og 19.00. Når Lørenbanen står ferdig kan kapasiteten dobles til 7-8-minuttersrute.
Oppgradering av stasjonene Romsås, Stovner og Vestli på Grorudbanen er også en del av prosjektet. Stasjonene skal oppgraderes til såkalt metrostandard. Arbeidet utføres samtidig som banen må stenge noen måneder i sommer på grunn av arbeider med tilknytningen av Lørenbanen.
– Det vil også bli bygget en helt ny t-banestasjon på Løren. Stasjonen blir knutepunkt i det nye byområdet som nå er under utvikling der. Dermed ligger alt til rette for at de nye innbyggerne som flytter inn på Løren får et velfungerende og attraktivt kollektivtilbud, samtidig som vi bygger ut tilbudet og øker reisemulighetene for svært mange andre av Oslos kollektivpassasjerer, understreker Venstre-byråd Elvestuen.