Risør Venstre vil ha flere cruisegjester til byen

Risør Venstre stilte i siste bystyremøtet spørsmål om hva ordføreren kan tenke seg å gjøre for å lokke mindre cruiseskip til å anløpe byen i kjølvannet av at The World besøkte Risør. – Vi er fornøyd med ordførerens svar, og håper det blir fulgt opp med praktisk handling og konkrete resultater, sier Dag Jørgen Hveem.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Foto: Runar Nes

Risør Venstre er selvsagt klar over at noen cruiseanløp til kommunen ikke snur opp ned på noe som helst, men det er en vitamininnsprøyting og et positivt innslag, god markedsføring av Risør og bra for handelsstanden.

Ikke alle er like fornøyd over at synlig luksus gjør sitt inntog i byen. Vi har merket oss varaordfører Thygesens mobbing av andre velstående menneskers prioriteringer. Vi synes dette er beklagelig. Paradoksalt er det også, i og med at Knut Henning Thygesen og fruen selv til de grader sitter på den grønne gren økonomisk.

Ekteparet Bang/Thygesen er mangemillionærer og definitivt blant kommunens velstående. De besitter svært kostbare utleieleiligheter i fasjonable strøk i Oslo, både direkte eid og eid gjennom aksjeselskap. Når de i tillegg kan trekke seg tilbake til sin luksushytte på høyfjellet, før de venner hjem til sin utsiktsenebolig i Risør, bør de være spesielt varsomme med å mobbe andre velstående.

Misforstå ikke, vi unner ekteparet Bang/Thygesen hver krone og hver kvadratmeter eiendom og annen materiell velstand, men de bør være varsomme med å mobbe (andre) rike mennesker.

Ofte blir det symbolpolitikk til liten nytte fra Rødt. Eksemplene er mange, men vi skal her nøye oss med et relativt ferskt eksempel: I et leserinnlegg i AAB flagger Thygesen at Rødts ønske er at Holmen — byens dyreste privateide tomt — skulle brukes til boliger for bl.a. lavinntektsgrupper. Hvordan skulle det foregå? Forsøk på en for kommunen kostbar ekspropriasjon? På bekostning av hva? Subsidiering av lavinntektsgrupper i form av direkte tilskudd, eventuelt på bekostning av hva og hvem? Forsøk på å legge inn krav til maksimumsinntekt for kjøperne inn i reguleringsbestemmelsene?

Dette er temmelig fjernt og selvsagt ikke gjennomførbart. Men det tar seg muligens pent ut på papiret, noe som åpenbart er viktig for Rødt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**