Miljøriktig forretningside gis bort!

Harstad Venstre skulle gjerne sett en LNG-distribusjonssentral etablert i Harstad! I dette leserinnlegget publisert 3.6 i HT utfordres næringslivet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Foto: Venstre

Global oppvarming er den største trusselen menneskeheten står overfor. De tiltakene vi iverksetter for å redusere klimautslippene er alle bidragsytende til å snu utviklingen. Venstres mål er derfor å gjøre Norge til en ledende nasjon på fornybar energi, klimateknologi og arbeide for ny teknologi som reduserer CO2-utslipp i olje- og gassproduksjonen. I dette ligger det også et ønske om å velge et mest mulig miljøvennlig drivstoff i skipstrafikken. LNG (liquified natural gas) er her viktig. Det er en flytende naturgass bestående av i hovedsak metan, samt også noe etan og andre hydrokarboner og nitrogen. Gjennom bruk av LNG som drivstoff vil man kunne eliminere partikkel- og svovelutslipp, minske CO2-utslipp og redusere NOx utslipp med 90 %. Utviklingen peker også i retning av at dette som det miljøvennlige alternativet vil være billigere å velge framfor eksempelvis tungolje.

I Harstad-området er det per i dag kun fergesambandet Bognes-Lødingen som bruker LNG etter hva vi kjenner til. En viktig årsak til dette er manglende infrastruktur. Melkøya ved Hammerfest er Europas eneste storskalaanlegg for produksjon av LNG, og fergesambandet Bognes-Lødingen får etter hva vi forstår LNG gjennom tankbiltransport nordfra. Dersom man anla en distribusjonssentral i Harstadområdet; med skip fra Melkøya som fylte opp denne; ville man sikre mer miljøvennlig frakt av LNG, og også muliggjøre bruk i et langt større omfang. Herfra kunne man tanket opp flere av fergesambandene i nærområdene, og man kan også se for seg en rekke andre interessenter i skipsfarten; all den tid LNG vil være konkurransedyktig både på pris og miljø.

Allerede under Bondevik II-regjeringen kom det ut en stortingsmelding som drøftet nettopp miljøvennlige gasskraftteknologier og behovet for infrastruktur (St.meld 47, 2003-2004). Harstad Venstre hadde også den gang et utspill med ønske om etablering av LNG-sentral i Harstad. Ti år senere utfordrer vi igjen næringslivet: I en bransje med stadig større miljøkrav er LNG framtidsrettet og økonomisk gunstig – en miljøriktig forretningsidé gis bort!

Maria Serafia Fjellstad
Leder Harstad Venstre