Bevar kystlandskapet, bevar skjærgården vår

Det planlegges bru til Vassøy. Bro til Vassøy vil ødelegge Stavangers unike skjærgård. Øyriket vil forringes og kystlandskapet vårt trues. Er det et politisk flertall i Stavanger for en slik politikk? – Politisk kommentar fra Per A. Thorbjørnsen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Per A. Thorbjørnsen, sint, stavanger, rogaland, alvorlig

Foto: Jo Straube

Bærekraftige politiske vedtak er det noe som heter. Det betyr som oftest at et vedtak har så solid støtte at det står seg gjennom flere perioder. Da bystyret vedtok å sikre bru til Vassøy i 2006 var det ikke bare svakt i så måte, det var særdeles svakt.

Det var to overraskelser som skapte flertall så vidt det var den gang: Arbeiderpartiet hadde vært et nei-til-bru-parti. De snudde. I Høyre var det to personer som brøt med gruppen og stemte ja til bru. Dermed ble det knappest mulig flertall i en omfattende sak som knapt noen hadde omtalt i programmene sine. Den type flertall kalles sjelden bærekraftige.

I kommunalstyret for byutvikling sist torsdag skjer det at partier som stemte for bru i bystyret i forrige periode stemte på torsdag mot bru, og partier som stemte mot i bystyret stemte nå for bru. Det er fastsetting av planprogrammet som nå skal til bystyret. Det er nå to hovedalternativer som skal utredes.

0. Ferje fra Stavanger til Vassøy, supplert med hurtigbåt (dagens situasjon). Dette alternativet er kommet inn siden sist behandling.

1. Alternativ 2A bruforbindelse fra Bjørnøy via Langøy og Hestholmen og bru til Jonevika på Vassøy, totalt 740 meter bru og 530 meter ny vei på land.

2. Alternativ 2D Bruforbindelse fra Bjørnøy via Langøy og videre til Jonevika på Vassøy. Totalt 790 meter bru og 520 meter vei på land.

Det er snakk om en bru med seilingshøyde opp til 25 meter. Dagens Bybru til Buøy har en seilingshøyde på 24 meter. Det er et gigantisk inngrep i kystnaturen. Den blir alt annet enn transparent som en arbeiderpartirepresentant sa da saken var i bystyret sist.

Begrunnelsen for å si nei hviler først og fremst på hensynet til det klassiske naturvernet. Langøy er i dag, i all hovedsak, regulert til friområde. Friområdet vil selvsagt gjøres mer tilgjengelig når det kun er en kjapp biltur unna. Men en storby som skal vokse mot nærmere 200 000 innbyggere må tilby et mangfold av friområder. Planen må ta for seg konsekvenser som naturmiljø, biologisk mangfold, konsekvenser for strandsonen, for sjøområdene rundt byøyene, for strømningsforhold og videre konsekvenser for grønnstruktur, konsekvenser for eventuelle rødlistearter og naturtyper. Men også konsekvenser som utslipp til luft, vann og erosjon skal utredes.

Men trafikale forhold både på Bjørnøy og Vassøy er argumenter mot. Selvsagt vil Vassøy endre karakter. Nye veier, flere biler vil skape en annen øy. Øker trafikken øker de farlige trafikksituasjonene. Vassøy-miljøet vil aldri bli det samme. Det samme gjelder Bjørnøy. Nå får den lille øya både brufundamenter og merkjøring over øya.

Jeg registrer at Kystverket i sin høringsuttalelse viser til normen for bi-led er satt til 30 meters seilingshøyde og at i forslag til farledsnormal er det hevet til 40 meter. Kystverket krever at det må tas med i planprogrammet hvilke konsekvenser alternativene får for sjøfartsferdsel i området.

Men andre ord er seilingshøyde langt fra endelig avklart. Den kan altså bli 30 meter, minst. Ta for deg bybruen og legg på seks meter og plasser den mellom Bjørnøy/Langøy/Vassøy. Litt av et eksperiment. Det er ikke verdt å prøve å realisere.

Vassøy og de øvrige byøyene skal selvsagt ha gode og hyppige ferje- og hurtigbåtforbindelser til byen. Vi har kjempet for at det må være et stort nok antall sentrale parkeringsplasser tilgjengelig i sentrum og de smaleste veiene på øya må utbedres.

Men bru til Vassøy er ikke nødvendig. Vi må tåle, ja faktisk legge til rette for at noen ønsker å bo på en øy uten fastlandsforbindelse. En storby som Stavanger må kunne sikre at en liten promille av det totale antall leiligheter og hus i kommunen har et bomiljø der båt er det viktigste offentlige framkomstmiddelet. Det gir noen kvaliteter som er helt unike. Selvsagt er det fare for en romantisering av øylivet. Men jeg er rimelig sikker på at mange flyttet til Vassøy nettopp for avstand til det hektiske og travle bylivet. Så å si uten trafikk. Jeg er sikker på at mange vil ha den muligheten til distanse til det ordinære bylivet og likevel kort avstand til sentrum. For mange vil det være et ideelt sted å vokse opp og bo.

I bystyrevedtaket i 2006 stemte Venstre for at hvis øyas innbyggere likevel ønsker en fastlandsforbindelse er en sidearm av Ryfast det beste alternativet. Men dette forslaget falt. Da står det mellom dagens ordning med fortsatt båtforbindelse eller bru(er). Det svaret gir seg selv.

Så vil det vise seg om vedtaket fra 2006 er bærekraftig i en slik grad at det er flertall i bystyret for å gå videre med planene. I programmet for inneværende periode er det få partier som har med bru til Vassøy. Det er lite hensiktsmessig å si at planene får gå sin gang og så får vi ta et endelig standpunkt senere. Det er nå toget går, for ikke å snakke om bruen ?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**