Vestfold Venstre på meieribesøk

TINE Meieriet Sem v/Tønsberg inviterte stortingskandidater og interesserte Venstre-medlemmer til bedriftsbesøk 29. mai 2013. Fra Venstre i Vestfold stilte 3. kandidat Karin S. Frøyd, lokallagsleder Arvid Nodland (Stokke), styremedlem i Vestfold Venstre Elin Berg Schmidt og Henning Berg Schmidt, representant fra den yngre garde.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

TINE's Elisabeth Irgens Hokstad (til høyre) orineterte om produksjonen ved meieriet.

TINE’s Elisabeth Irgens Hokstad (til høyre) orineterte om produksjonen ved meieriet.
Foto: Karin S. Frøyd

Venstre-delegasjonen ble tatt vel imot av Elisabeth Irgens Hokstad fra TINE. Hun fortalte at TINE er et samvirkeselskap som eies av melkeprodusenter som leverer melk til selskapet. TINE på Sem er landets nest største meieri. Det produseres ca. 41 millioner liter konsummelk og leveres ut ca. 68 millioner kilo TINE-produkter. Derfra leveres TINE-produkter til Vestfold, Telemark og store deler av Buskerud. Anlegget har 2800 kunder som igjen forsyner en befolkning på ca. 500.000 personer.

– Det er sammenheng mellom norske bønder og norsk næringsmiddelindustri. Jordbruksoppgjøret iår gjør faktisk at jeg som er melkebonde selv, opprettholder listen til å fortsette. Slik innledet Elisabeth Irgens Hokstad. I det utsagnet lå åpenbart viktigheten av å opprettholde norsk landbruk og være mest mulig selvforsynt! – Matindustrien er Norges nest største landbaserte industri, fortsatte hun. — Mat er fritatt fra konkurranseloven. Derfor er det adgang til å regulere markedet.

Elin Berg Schmidt (til venstre) og TINE's Elisabeth Irgens Hokstad i ivrig samtale.

Elin Berg Schmidt (til venstre) og TINE’s Elisabeth Irgens Hokstad i ivrig samtale.
Foto: Karin S. Frøyd

Delegasjonen fra Venstre fikk en kort og informativ omvisning i produksjonsanlegg og lager. Man fikk høre at melkeprodusentene i Vestfold leverer 17 millioner liter pr. år, fra 76 bruk. Det har vært nedgang i antall kyr, men likevel er produksjonen opprettholdt. Det har latt seg gjøre med gode løsninger mht foring og produksjonstider. Melk har 13 dagers omløpstid. 22 liter melk gir 1 kg smør og 20 liter skummet melk. Det skal 10 liter melk til for å få 1 kg ost. TINE er ansvarlig for å levere melk også til Q-meieriene hvis de har behov samt til Synnøve Finden. Dette er etter inngåtte avtaler og pålegg fra myndighetene.
Temaene man var innom spant seg fra melkekvoter, melkepriser, økologisk fjøsdrift, importvern, eksportstøtte og investeringsstøtte. I tillegg er TINE som bedrift opptatt av ernæring, trygg mat og etisk handel.

Bildene som illustrerer denne artikkelen viser at det var noen meget interesserte tilhørere som var på besøk fra Vestfold Venstre.

Karin Frøyd

Foto: K.F.