– Uakseptabelt å gripe inn i naturreservat

Onsdag bestemte Miljøverndepartementet at Statnett får dispensasjon til å bygge kraftlinje gjennom Sørdalen naturreservat i Bremanger. – Helt uakseptabelt, sier stortingskandidat Sveinung Rotevatn (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Sveinung Rotevatn

Foto: Silje England

Trasévalget for 420 kV-kraftlinjen gjennom Bremanger i Sogn og Fjordane har vært omstridt lenge. I 2011 grep Olje- og energidepartmentet (OED), under ledelse av statsråd Ola Borten Moe, inn i planarbeidet og flyttet traseen til Sørdalen naturreservat. Et naturreservat er den strengeste formen for landskapsvern i Noreg, og vedtaket ble møtt med insigelser fra Fylkesmannen i Sogn og Fjordane. Fylkesmannen avslo 19. februar Statnetts dispensasjonssøknad, men onsdag bestemte Miljøverndepartementet at søknaden likevel innvilges.

Svært skuffende
– Det er svært skuffende at den rødgrønne regjeringen, med SVs Bård Vegar Solhjell i spissen, nå har bestemt seg for å gripe inn i et viktig naturreservat. Det er viktig å få på plass den nye kraftlinjen, men det må det da være mulig å gjøre uten å pløye over så til de grader sårbar natur, sier førstekandidat for Sogn og Fjordane Venstre, Sveinung Rotevatn.

Den opprinnelige traseen gikk utenom naturreservatet, men ifølge TV2 grep Ola Borten Moe inn og flyttet traseen til naturreservatet — for å unngå at linjen gikk over eiendommene til fire senterpartipolitkere.

Sårbar natur

Regjeringen vil bygge kraftlinje gjennom Sørdalen naturreservat i Bremanger.

Foto: Rogaland Venstre

Direktoratet for naturforvaltning har gått sterkt imot dispensasjonssøknaden. Det samme har Naturvernforbundet og Natur og Ungdom. Begrunnelsen har vært at urskogen i naturreservatet tilhører en naturtype som vi har svært lite igjen av, og at dispensasjon for så store inngrep kan virke negativt inn på allmennhetens respekt for verneområder.

– Når grunneierne i området omtrent ikke kan knekke en kvist, blir det unektelig litt underlig at staten bare skal kunne ture i vei og grave en enorm kraftgate rett gjennom et så sårbart naturreservat. Dessverre føyer denne avgjørelsen seg inn i et bilde av en regjering som konsekvent ignorerer miljøfaglige råd, sier Rotevatn, som mener regjeringen bør snu og be Statnett finne en alternativ trasé.

– Venstre er opptatt av å sikre strømforsyningen og bygge ut mer fornybar energi. Men det må være mulig å ha to tanker i hodet på en gang. Det er uforståelig at regjeringen og Statnett ikke kan velge traseer som går utenom sårbare områder som vi har vernet etter naturmangfoldsloven. De er faktisk vernet av en grunn, sier Venstres førstekandidat i Sogn og Fjordane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**