Glad for helomvending
Det er et signal Borsch tar med seg videre. Hun er opptatt av å få på plass Ringeriksbanen så snart som mulig.
– Torsdag i forrige uke gjorde regjeringspartiene helomvending, og skal nå ha banen inn i første del av NTP-perioden. Det gleder jeg meg over. Så får vi se på troverdigheten i det de lover nå, sier Borsch. Samtidig irriterer hun seg over det som har skjedd i forkant.
– Da arbeidet med KVU ble stanset, og KVU-en forkastet, er det noe regjeringen burde tatt tak i der og da. Nå kommer de i ettertid og sier at vi ikke trenger KVU likevel, sier hun.
Jernbane viktigst
Hun understreker at jernbane har førsteprioritet for hennes parti.
– For oss er det viktig å gjøre Ringeriksbanen til et prosjekt uavhengig av statsbudsjettet fra år til år. Med ny behandling hvert år blir det veldig lite effektivt, sier hun.
– Vi ønsker en deling i statsbudsjettet mellom driftsmidler og investeringsmidler, slik de har både i næringslivet og i andre land rundt oss, sier hun.
Permanent E16-løsning
Ny E16, hele veien fram til Hønefoss, er også prioritert, ifølge Venstre-politikerne.
– E16 kryper jo litt oppover på listene. Men det er åpenbart en hindring at to forskjellige regioner jobber med prosjektet, sier Helge Stiksrud. Det verste som nå kan skje er å få midtdelere hele veien, uten mulighet til forbikjøring mellom Bjørum og Hønefoss. Nå må vi få på plass en permanent løsning snarest mulig. Bjørum-Skaret må bygges, og planarbeid med Skaret-Hønefoss må starte opp, sier han.
Vil til Treklyngen
Rebekka Borsch har også klare synspunkter på utfordringene i treforedlingsindustrien i distriktet.
– Jeg kommer til å avlegge Treklyngen et besøk i nær fremtid. De har en løsning som bør være modell for andre – hvor man bruker hele verdikjeden, og finner alternativer i tre for stål og plast, sier hun.
– Treindustrien trenger en omstillingspakke som kan få den ut av bølgedalen. Jeg er sterkt imot statlige oppkjøp i slike situasjoner; i stedet må vi tilrettelegge med gode rammebetingelser, sier Rebekka Borsch.