Kunnskap for fremtiden

Å satse på studenter er å investere i morgendagens kunnskapssamfunn, skriver Karin S. Frøyd og Anniken Haugan, henholdsvis stortingskandidat og Unge Venstre-medlem. Venstre nekter å gå med på en utvikling der flere og flere søker kunnskap samtidig som rammene for læring blir dårligere og dårligere! Dersom vi ikke begynner å satse på kunnskap har vi ikke noe å leve av når oljealderen er over.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Det er en nødvendighet for fremtiden at du som student skal få best mulig utdanning. For å få til dette trengs et løft for studentvelferden. Det innebærer å satse på studentboliger og studiekvalitet. Regjeringens satsning på nye studentboliger er mangelfull.

Nye studentboliger Campus Bakkenteigen

Foto: Studentsamskipnaden i Vestfold

Riktignok bladde de rødgrønne opp med 100 millioner kroner ekstra i det reviderte nasjonalbudsjettet hvorav det gis tilsagn om flere nye studenthybler også i Vestfold, men tidligst fra skolestart i 2014. Det er på langt nær nok. Vestfold har blant landets dårligste dekningsgrader på studentboliger med 12 prosent. Norsk studentorganisasjons egen studentboligundersøkelse for 2012 viste at det kun var nok studentboliger til 13,8 prosent av studentene nasjonalt. Dette er verken nok boliger til å dekke dagens behov eller til å ha en prisdempende effekt i et allerede svært presset leiemarked.

Det er opprettet mer enn tre ganger så mange studieplasser som det er gitt tilskudd til studentboliger, og mesteparten av kostnadene er dyttet over på studentenes lommebøker. Den rødgrønne regjeringens kostnadsramme er satt til kr 650.000 pr. studentbolig og kr 750.000 i pressområder, og det er trolig pga. dette regelverket at regjeringen ikke engang klarer å bygge de planlagte studentboligene. Derfor vil Venstre heve kostnadsrammen for studentboliger og øke tilskuddet til nye boligenheter. Venstre går inn for at staten finansierer 50 prosent av byggekostnadene i form av tilskudd til nye studentboliger.

Den manglende stasingen på studentboliger har ikke bare gått utover studenters evne til å skaffe seg bolig, men også deres lommebøker i mye større grad enn før. Fordi studenter ikke lenger kan skaffe seg husly i tråd med lommebøkene deres har dette ført til at studiestøtten reelt sett er kraftig redusert. Venstre vil derfor bl.a. øke inntektsgrensen i statens lånekasse for utdanning.

Anniken Haugan

Karin S. Frøyd

Dagens ordning med 10 måneders studiestøtte er også problematisk. I dag får man altså ikke studiestøtte i juni og juli fordi det er forventet at en skal jobbe. Problemet med dette er at for å få tjent nok til husleie og mat i juni, må man jobbe i mai. Mai er for de aller fleste den måneden man har de fleste eller alle eksamener. For at en student skal prestere på et høyt akademisk nivå kan en ikke ha en fulltidsjobb og studere. Derfor går Venstre inn for 11 måneders studiestøtte i sitt alternative statsbudsjett. Rødgrønne partier lovte det samme i 2009, men brøt sitt løfte. År etter år har det kommet lovnader fra partiene på stortinget – og nå har vi sett oss lei.

En stemme til Venstre er en stemme til morgendagens samfunn. Det er en stemme til studentene, deres velferd og til våre barns velferd.

Anniken Haugan, student og medlem av Unge Venstre
Karin S. Frøyd, 3. kandidat for Vestfold Venstre