Detaljregulering for Gjerpen kirkegård

I saken om detaljregulering for Gjerpen kirkegård i bystyret (23/5) fikk Venstre v/Kenneth Berg flertall for forslaget om at det ikke skal brukes dyrkbar-mark til utvidelse av Gjerpen kirkegård.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Skien Venstre mener at det bør være særdeles tungtveiende grunner for å ta i bruk dyrket mark til andre formål, samtidig at det ikke foreligger alternative løsninger! Videre mener også Skien Venstre at det på sikt bør være et mål at kommunen får opp prosentandelen av urnelunder, dette vil være med på å redusere presset på allerede fylte kirkegårder. Kommunen bør også se på muligheten for utvidelse av kommunens kirkegårder hvor areal er enkelt tilgjengelig og egnet!

Les hele innlegget fra Venstre v/Kenneth Berg her: Detaljregulering for Gjerpen kirkegård

Forslag fra Skien Venstre v/Kenneth Berg:

1. Bystyret tar Fylkesmannens innsigelse til følge og velger å la jordvernhensyn veie tyngst i denne saken.

2. Kirkegårdskapasiteten i Skien står overfor utfordringer og Bystyret forutsetter derfor fortgang i
• arbeidet med å etablere urnelunder/avsette areal for urnenedsettelser i alle kirkesogn i Skien, i første rekke knyttet til Gulset, Nordre Gravlund og Lie.
• arbeidet med å planlegge å gjennomføre utvidelse av kommunens kirkegårder hvor areal er enkelt tilgjengelig og egnet, eksempelvis Solum kirkegård.

Skien kirkelige fellesråd og menighetene i Skien oppfordres å arbeide med

• å øke innbyggernes kjennskap til og bevissthet vedr. urnebegravelser
• samt vurdere om det i en mellomfase bør praktiseres å henvise kistebegravelser til den/de kirkegårder som har størst kapasitet.

Forslaget har også blitt vedtatt tidligere i HOTS ved Signy Gjærum og Atle Rui

Korn i solnedgang på Holm gård i Hurum. Landbruk.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**