Cafèkultur er også kultur — en kommentar til Øberg

Aps gruppeleder Hans Arvid Øberg har i to innlegg angrepet Venstre i forbindelse med siste avsnitt i artikkelen “Det nye flertallet tar makten” her på siden 01.mai – som også har stått som innlegg i EUB. Venstre finner det nødvendig å tilbakevise påstandene om at vi har lyttet til Øbergs samtale med John H. Retterås på Cafè Standpunkt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Artikkelen “Det nye flertallet tar makten” har avfødt to innlegg fra Øberg, med angrep på Venstre. Det handler om hvordan Ap og FrP fikk med seg Eidsvoll Demokratiske Bygdeliste som alibi da det skulle velges nytt kontrollutvalg, 30.april.

Cafèkultur er også kultur

Aps gruppeleder Hans A. Øberg hevder i innlegget “Farlig å møtes på kafè?” i EUB 15.mai og oppfølgeren “Farlig å møtes på kafè 2” i EUB 22.mai at Eidsvoll Venstres cafèmøte på Cafè Standpunkt søndag 28.april handlet om å spionere på ham og EDBs John H. Retterås.

Øberg skriver: “Siden de ikke hilste, kjente jeg meg trygg på at de ikke hadde sett meg eller Retterås. Men det hadde de altså, og til og med lyttet til hva vi snakket om, skriver Venstres gruppeleder Knut Bakkehaug.”

Men Øberg tar feil. Dette er en ren bløff. Jeg har ikke skrevet at vi lyttet til hva han og Retterås snakket om på cafè Standpunkt. La meg uttrykke meg krystallklart: Vi hørte ikke et ord av hva de sa. La meg gjenta hva jeg skrev i EUB, på slutten av et innlegg om valget på nytt kontrollutvalg i kommunen:

Som en en kuriositet kan nevnes at da Eidsvoll Venstre holdt “åpent bord” på Cafè Standpunkt søndag før kommunestyremøtet, ble Aps gruppeleder Hans Arvid Øberg og Bygdelistens representant John H. Retterås observert stikke hodene sammen over et annet cafèbord. Det skal vel ikke mye til for å trekke den konklusjon at de siste scenene til gårsdagens selsomme forestilling ble snekret sammen denne vakre søndagen ved Eidsvollsbygningen.” Det skal godt gjøres å lese i dette avsnittet at vi lyttet til Øberg og Retterås’ samtale.

Vi hadde på forhånd invitert Venstres medlemmer til et cafèmøte denne datoen, etter foredraget om Cecilie Thoresen og andre kvinner fra Eidsvoll. Øberg kan gjerne få en kopi av invitasjonen, som dokumentasjon. Naturligvis la vi merke til Øberg. Han satt et par rader foran oss under foredraget. Vi gikk ut før ham, og satte oss ved bordet. Øberg kom ut etter oss, valgte seg bordet ved siden av. Han kom ikke bort og hilste, og snakket ikke med oss.

Når Øberg bedyrer at han ikke snakket med Retterås om kontrollutvalgets sammensetning, skal vi gjerne tro ham. Så har vel forliket mellom Ap, EDB og FrP om kontrollutvalget blitt til på andre steder og tider. Det var først etter kommunestyremøtet to dager senere at vi koblet møtet på Cafè Standpunkt med utfallet av valget på nytt kontrollutvalg.

Vi har ingenting imot at Øberg snakker med andre folkevalgte. Det er et kvalitetstegn ved det norske demokratiet at personer som representerer ulike partier kan møtes og snakkes. Gjerne på cafè. Ettersom Ap bidrar til å strype kulturlivet i Eidsvoll gjennom budsjett-samarbeidet med FrP er det bra at det finnes noen møtesteder i kommunen der folk kan møtes.

Knut Bakkehaug,
kommunestyrerepresentant