Nominert: Askeladden Steinerbarnehage

Askeladden Steinerbarnehage holder til på Holtebrekk, mellom Klokkarstua og Sætre i Hurum Kommune. Barnehagen er en av kandidatene til Hurum Venstres miljøpris 2013.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Miljøpris

Foto: Tore Nilsen

Miljøprisen
I følge statuttene tildeles Hurum Venstres Miljøpris enkeltpersoner, organisasjoner eller foreninger som på en særlig fortjenestesfull måte ivaretar eller utvikler natur og bomiljø i Hurum Kommune.

Prisen deles ut på verdens miljødag 5. juni.

Nominert nr. 2: Askeladden Steinerbarnehage

Askeladden, skilt

Foto: Askeladden Steinerbarnehage

Askeladden Steinerbarnehage holder til på Holtebrekk, mellom Klokkarstua og Sætre i Hurum. De har fire avdelinger, tre for barn fra 3 til 7 år (1. klasse er i barnehagen) og én for barn fra 1 til 3 år. Askeladden er basert på Rudolf Steiner sitt filosofiske og pedagogiske system.

Viktig fokus i Askeladden: Ivaretakelse av barnets fantasi og lek – Eventyr, sanger, rim og regler – Gode og ekte sanseopplevelser – Sunn og god ernæring – Bruke vår vakre natur – En god rytme som bærer oss gjennom dagen, uken og året – Et etterligningsverdig miljø.

De voksne har et arbeid å gjøre som i ethvert hjem. – Barna får være med i det som skjer enten vi lager mat, baker brød, vasker opp, tørker støv, syr, snekrer eller reparerer ting. Vi har en hverdag sammen der barna lærer livet å kjenne gjennom etterligning av gode forbilder, sier styrer Astrid Sund.

– Vi holder til i et fantastisk bygg som er lyst, romslig og med gode, varme farger. Bygget er helt miljøvennlig og et godt sted for barn og voksne å være i, sier hun. Utearealet er stort med masse boltringsplass, gressplener og en skog. Hos oss får barneverdenen lov til å være i fred!

Barnehagen har knapt 80 barn i alderen fra ca 1år og til 6 /7 år. Første skole året til elevene ved Steinerskolen (nabobygningen) gjennomføres i barnehagen.

Bygninger, Askeladden

Foto: Askeladden Steinerbarnehage

Bygningsmassen er meget tiltalende og godt vedlikeholdt både ute og inne. Arkitektonisk og estetisk er den vellykket. Arkitekt er Bård Hoff. Bygget er langt på vei "miljøvennlig". Materialene som er brukt er miljøvennlige. I noen grad har også gjenbruk vært benyttet, bla. kommer flisene i gangarealene fra gamle bygninger i bygda.
Det er vedovner i mange av rommene og disse brukes aktivt som viktig del av oppvarmingen. Oppvarming og energibruk er basert på miljøvennlige løsninger.

Utearealene er fint tilrettelagte og gir god anledning for barna til aktiv utfoldelse. I det hele er lek og uteaktiviteter viktig for en denne Steinerbarnehagen.

Maten er langt på vei basert på økologiske og biodynamiske råvarer og barna lærer sunne matvaner fra starten av. De legger vekt på å bruke kortreist mat i Askeladden. Det feires årstidsfester som påskefest, adventspiralen, lanternefest og høstfest.

Askeladden, høying

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**