Stadig flere reiser kollektivt
Pilene peker kraftig oppover for kollektivtransporten i Oslo og Akershus. Veksten var på hele 38 % i perioden 2007 – 2008:
Venstres bidrag viktig
– Venstre har vært en viktig bidragsyter for å få til denne omfattende kollektivsatsingen. I Akershus har vi vært med på å øke bevilgningene kraftig, men dette handler ikke bare om mer penger, men at vi har tatt noen viktige overordnede grep: vi har etablert Ruter og fått på plass nytt takst- og sonesystem, styrket tilbudet og redusert prisene, sier Schytz.
– Det er ingen selvfølge at dette har skjedd. Både i Oslo og Akershus har Venstre presset på for et bedre kollektivtilbud må være førsteprioritet. Venstres filosofi er at det skal være enkelt og billig å reise kollektivt. Vi må gjøre det praktisk for folk å ta grønne valg i hverdagen, sier Schytz.
I tillegg har Akershus blitt Norges elbilfylkes nr. 1, og en god del av veksten i biltrafikken er elbiler. Det kan vi absolutt leve med, sier Schytz.
Regjeringen nedprioriterer Østlandet
– Vi lykkes på tross av regjeringen, og ikke på grunn av den, sier Schytz. Regjeringen har systematisk nedprioritert det sentrale Østlandet, blant annet gjennom å kutte bevilgningene til kollektivtilbudet i Oslo og Akershus. Vi får ikke én kr. i belønningsmidler fra staten, selv om vi så til de grader lykkes med å styrke kollektivtilbudet, sier Schytz.
Løsningen er skinner
Schytz etterlyser mer satsing på skinnengående transport. – For at den gode utviklingen skal fortsette, må vi prioritere å bygge ut t-bane og øke togkapasiteten. Ambisjonene våre står ikke i forhold til midlene vi får fra staten, så det blir svært viktig å få på plass en ny regjering etter høstens valg. En regjering med Venstre vil ta de store utfordringene på alvor, og få fart på byggingen av jernbane og t-bane.
Se også:
Mer om hva Venstre vil gjøre for å bedre kollektivtilbudet her.
Rekordsalg av elbiler i april
Venstre leverer: dette har vi fått til i 2012
Politikerpresentasjon: Solveig Schytz