Eventyrlig vekst i kollektivtransporten

Fra 2007 til 2012 økte antallet kollektivreiser med hele 38 % i Akershus. I samme periode økte biltrafikken med kun 5 %. – Vi er på vei mot et kollektivtilbud innbyggerne i Oslo og Akershus kan være stolte av, sier Solveig Schytz, leder av Akershus Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Stadig flere reiser kollektivt
Pilene peker kraftig oppover for kollektivtransporten i Oslo og Akershus. Veksten var på hele 38 % i perioden 2007 – 2008:

Utvikling i kollektivtransporten fra 2007-2013.

Venstres bidrag viktig

– Venstre har vært en viktig bidragsyter for å få til denne omfattende kollektivsatsingen. I Akershus har vi vært med på å øke bevilgningene kraftig, men dette handler ikke bare om mer penger, men at vi har tatt noen viktige overordnede grep: vi har etablert Ruter og fått på plass nytt takst- og sonesystem, styrket tilbudet og redusert prisene, sier Schytz.

– Det er ingen selvfølge at dette har skjedd. Både i Oslo og Akershus har Venstre presset på for et bedre kollektivtilbud må være førsteprioritet. Venstres filosofi er at det skal være enkelt og billig å reise kollektivt. Vi må gjøre det praktisk for folk å ta grønne valg i hverdagen,
sier Schytz.

I tillegg har Akershus blitt Norges elbilfylkes nr. 1, og en god del av veksten i biltrafikken er elbiler. Det kan vi absolutt leve med, sier Schytz.

Pilene peker bratt oppover for antall kollektivreiser i Oslo og Akershus.

Solveig Schytz mener at det å satse på jerbanen blir viktig i tiden framover.

Foto: Silje England Garshol

Regjeringen nedprioriterer Østlandet
– Vi lykkes på tross av regjeringen, og ikke på grunn av den, sier Schytz. Regjeringen har systematisk nedprioritert det sentrale Østlandet, blant annet gjennom å kutte bevilgningene til kollektivtilbudet i Oslo og Akershus. Vi får ikke én kr. i belønningsmidler fra staten, selv om vi så til de grader lykkes med å styrke kollektivtilbudet, sier Schytz.

Løsningen er skinner
Schytz etterlyser mer satsing på skinnengående transport. – For at den gode utviklingen skal fortsette, må vi prioritere å bygge ut t-bane og øke togkapasiteten. Ambisjonene våre står ikke i forhold til midlene vi får fra staten, så det blir svært viktig å få på plass en ny regjering etter høstens valg. En regjering med Venstre vil ta de store utfordringene på alvor, og få fart på byggingen av jernbane og t-bane.

Se også:
Mer om hva Venstre vil gjøre for å bedre kollektivtilbudet her.
Rekordsalg av elbiler i april
Venstre leverer: dette har vi fått til i 2012
Politikerpresentasjon: Solveig Schytz