Vi var med å aksjonerte for en fullverdig jernbaneutbygging

Var du tidlig på plass på Stokke stasjon tirsdag 21. mai kunne du møte morgenfriske Venstreaktivister med kaffe, kaker og Twist til alle togreisende — i tillegg til et budskap om en fullverdig utbygging med dobbeltspor innen 2025 i hele IC-triangelet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Arvid Nodland på Stokke stasjon

Foto: Kåre Pettersen

Aksjonen på Stokke stasjon var en del av en koordinert aksjon på alle InterCity-stasjoner i landet for å fortelle togpendlerne at Venstre går til valg på full InterCity utbygging innen 2025.

– Vi går til valg på dobbeltspor og høye hastigheter hele veien til Skien innen 2025, og ikke bare en halvveis løsning til Tønsberg som regjeringen legger opp til, sier leder av Stokke Venstre, Arvid Nodland.

I Venstre mener vi en satsing på InterCity er en riktig prioritering for folk, næringslivet og miljøet. I dag foregår 80 prosent av reisene med NSB innen InterCity-triangelet.

Med en stopp av dobbeltsporet i Tønsberg i 2024 og med regjeringens usikre planer for videre utbygging, vil kommunene Tønsberg, Stokke, Sandefjord og Larvik bli liggende forlatt med hensyn til en forpliktende IC-satsing. I tillegg vil store arealer for fremtidig trase og stasjonsvalg bli båndlagt i kommunens planverk.

Tiden står stille for jernbanen

Foto: Kåre Pettersen

Spre boliger og arbeidsplasser
Alle de åtte fylkene på Østlandet (Østlandssamarbeidet) har spilt inn full InterCity-utbygging til Halden, Lillehammer, Skien og Hønefoss som den viktigste saken til Nasjonal transportplan.

– Østlandsfylkene utgjør allerede over halvparten av befolkningen, og vokser raskt. Det er viktig å legge til rette for god infrastruktur slik at vi kan spre boliger og arbeidsplasser på hele Østlandet, kommenterer Stokke Venstres Kåre Pettersen (V), som også er leder samferdselsutvalget i Vestfold.

– Med InterCity-utbyggingen vil vi kunne få større fortetting og videreutviklet flere gode tettsteder i Østlandsområdet, understreker han videre.

Vil etablere InterCity AS
Hovedhinderet for utbygging av jernbane helt frem til Halden, Lillehammer, Skien, Hønefoss og Kongsvinger er mangelen på langsiktighet og fullfinansiering.

Venstre har foreslått i sitt alternative budsjett å etablere et InterCity As. Dette selskapet skal ta over ansvaret for utbyggingen fra Jernbaneverket og gjennomføre planlegging og utbygging av strekningene, slik det ble gjort med stor suksess under Gardermoutbyggingen.

InterCity AS skal få 3 milliarder kroner i egenkapital og en driftspost på statsbudsjettet på 100 millioner kroner. Venstre vil i tillegg la selskapet får muligheten til å ta opp lån eller utstede statsgaranterte obligasjoner. På den måten mener partiet at norske livselskaper, som i dag investerer store summer i utlandet, kan få et norsk alternativ for langsiktig, trygg plassering av penger.

IC på plass innen 2025

Foto: Venstre