Tønsberg Venstre ryddet søppel langs Aulielva

Alle har rett til ren luft, rent vann og tilgang på gode og sammenhengende friområder. Tønsberg Venstre er miljøpartiet. Vi står for en offensiv miljøpolitikk og vern av natur- og miljøressurser. Med vår miljøaksjon 3. – 4. mai 2013, ønsket vi å skape engasjement og økt bevissthet rundt Aulielva og utfordringene tilknyttet vassdraget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Aulivassdraget er et leirjordvassdrag med et nedslagsfelt på 364 kvadratkilometer.Vassdraget berører Re, Holmestrand, Andebu, Stokke og Tønsberg. Den samlede miljøtilstanden i Aulielva er dårlig. Trær demmer opp enkelte deler av elva, men verre er det nok at vannet forurenses av utslipp fra landbruk og industri. I tillegg er det mye søppel langs og i elva.

auli

Foto: Odne Lyngstad

For å redde elva kreves det mange tiltak – på flere steder. Målet er å friskmelde Auli innen 2021. Vannmålinger er foretatt og midler er satt av til å planlegge tiltak.Men det er foreløpig ikke satt av nok midler til å få gjennomført planlagte tiltak.

Det er mange gode krefter som bidrar til å redde elva. Tønsberg Venstre er en slik kraft. Fredag 3. mai gikk vi langs elvebredden og plukket med oss søppel som vi viste frem på torget i Tønsberg lørdag 4. mai. Vi fant for eksempel en gammel boks med insektsmidler, og en rømmekartong stemplet med “best før 24. mai 2001.”

Facebookgruppen Aulielven

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**