Rushtidsaksjon på Larvik stasjon

Som ledd i Venstres nasjonale miljøkampanje og togaksjoner på hele Østlandet gjennomførte Larvik Venstre tirsdag 21. mai rushtidsaksjon på Larvik stasjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Karin S. Frøyd informerte togpendler Steinar Hansen om Venstres planer for full InterCity-utbygging.

Karin S. Frøyd informerte togpendler Steinar Hansen om Venstres planer for full InterCity-utbygging.
Foto: Trygve Storrønningen

Fire morgenfriske Venstre-aktivister var på plass fra kl. 05.30 og til kl. 07.30. Se bildene der Trygve Storrønningen og Per-Olaf Skoglund Røed (med briller) er i farta. Venstre-leder Jan Kulland og Karin S. Frøyd var også i stor aktivitet denne tirsdagsmorgenen etter pinsehelgen.

Venstre-representantene traff på både dagpendlere og tilfeldige togreisende som skulle videre til en flyplass med utlandet som reisemål. Til tider ble det nokså travelt så det ble ofte til at vi nøyde oss med å dele ut brosjyren “Dobbeltspor Oslo — Skien innen 2025” og fikk til en kort dialog. Beklageligvis fikk ikke alle kaffe og sjokolade denne morgenen!

Venstre i Vestfold går til valg på dobbeltspor fra Oslo og høye hastigheter hele veien til Skien innen 2025, og ikke bare en halvveis løsning til Tønsberg som regjeringen legger opp til, forklarte Trygve Storrønningen i Larvik Venstre. – Venstre mener at InterCity er riktig prioritering for folk, næringslivet og miljøet.

De togreisende tok villig imot brosjyre fra Per-Olaf Skoglund Røed, togreisende (imidten) og Trygve

Foto: Karin S. Frøyd

Typisk denne morgenen oppsto det togforsinkelse! Dette skapte en del uro blant de reisende naturlig nok. Et streikende tog i Sandefjord og problemer med strømtilførselen ved Skien stasjon førte til forsinkelser. Det ble satt opp buss for tog for en av avgangene.

– Akkurat tekniske problemer er det ikke enkelt for politikere å gjøre noe med, men Venstre vil gjøre noe med hurtigere avganger og raskere tog. To tog i timen og avganger hvert kvarter i rushtiden er Venstres mål for reisen Skien – Oslo i 2025 — om vi får det som vi vil. Sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen vil være neste store steget. Da trenger vi mange Venstre-stemmer først, sa Per-Olaf Skoglund Røed til de reisende. Dette fikk også den kvinnelige NSB-funksjonæren høre! Joda, god stemning var det da denne morgenen også. Men det var etterat toget igjen var i rute ut fra Larvik stasjon.

God stemning på Larvik jernbanestasjon. Fra venstre Trygve Storrønningen, en togpendler, NSB-togfunk

Foto: Karin S. Frøyd

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**