Møte i Vestre bydelsutvalg 25. april

Bydelsutvalget behandlet blant annet bevilgning av frillighetsmidler, byggesaker og bommene ved T-baneovergangene på Vindern i tllegg til en sam om samarbeid mellom skole og barnevern.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Terje Bjøro

Politikerne hadde besøk av Majorstuen politistasjon som orienterte om det betydelige rus-problemet (både alkohol og stoff) unge i bydelene Vestre Aker og Ullern er utsatt for. Mange foreldre lar 15-16 åringer være hjemme i helgene og lar dem dem både husere i villaen og ha tilgang til barskapet. Politiet bringer ofte ravende fulle “barn” hjem og får sogar kjeft av enkelte foreldre. De sjokkerende opplysningene gjorde inntrykk og gjør at vi i bydelen må sette i gang tiltak snarest. Vi hadde også besøk av ROK (russens organisasjonskomite) som orienterte om russetreffene på Tryvann, sikringstiltak osv. Mange naboer har klaget på støy. De lovet et enda bedre apparat i år.

Driftsorientering til bydelsdirektøren ble tatt til orientering. Vi er svært godt fornøyd med økonomistyring, lave sykefraværstall og mange tiltak som gjennomføres.

Bydelen behandler hver gang byggesaker, særlig klagesaker. I Sørkedalsvn. 221c aksepterte vi bygging av et moderne hus på en liten og bratt tomt. I Ekraveien 24 gikk vi inn for å foreslå midlertidig forbud mot tiltak da oppføring av to tomannsboliger her vil kunne ha uheldige konsekvenser for naboeiendommene og være i strid med Småhusplanen.

BU behandlet sluttrapport for “etablering av demensteam”, tilsynsutvalgsrapport for Vindern Bo- og servicesenter, Oslostandard for samarbeid mellom skole og barnevern. BU har nok en gang behandlet Bommene ved T-baneovergangen på Vindern og ber om at det treffes tiltak for en mer effektiv bruk av bommene for å forhindre trafikkopphopning utover det som er nødvendig.

Frivillighetsmidler ble også behandlet, og det ble bevilget til Lystharmonikerne, Røa eldresenter, Røa menighet, Holmenkollen Vel, Smestadparken, Ris Vel , Sørkedalen Vel og Naturvernforbundet , totalt 120.000,- Venstre orienterte om at man forutsatte støtte til Kragskogen Sandvolleybane, men her regner man med bevilgning fra Ungdomsrådet som har egen pott.

Terje Bjøro
ref.