Lier og Buskerudbyen

Det er lov å ha betenkeligheter når det gjelder statlige iscenesatte samarbeidskonstellasjoner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Nina Johnsen

Foto: Hallvor Lilleslett

Drammens Tidene er raske i sin konklusjon om at det er i Liers interesse å være en del av Buskerudbyprosjektet. DT har ikke fulgt med i timen og vært fraværende på arenaen for politiske debatter i Lier. På den måten har de oversett de politiske vurderingene og betenkningene som har pågått underveis. Verken formannskapet eller kommunestyret har knapt sett en journalist fra avisen det siste året. Fra dag èn hadde Liers politikere en generell skepsis til å tre inn i Buskerudbysamarbeidet. Med den begrunnelsen at det allerede eksisterte flere liknende konstellasjoner og at Lier fant det unaturlig å lage et skille mellom Lier/Asker og Lier/Røyken. For Liers viktigste ferdselsåre er østover, med E18 og jernbanen. Det var derfor naturlig å vurdere ressursbruk og deltakelse på veistrekninger som i mindre grad har betydning for Liers innbyggere. Når vi likevel valgte å si ja til samarbeidet, var det av den enkle grunn at regionen vår har en betydelig utfordring i forhold til å bosette tusenvis av nye innbyggere de nærmeste årene og at dette best løses i samarbeid med nabokommuner med fokus på areal, transport og miljø. Dessuten ble det lovet «penger på bordet» ved gode løsninger for godt planarbeid.
Lier, med sine begrensninger på grunn av mye dyrkbar mark, svarer på denne problematikken med et prosjekt som er nærmest skreddersydd for selve intensjonen med Buskerudbyen. Det å transformere et gammelt forurenset industriområde til bolig/næring med direkte tiknytning til jernbane og i tillegg tilrettelegge for fornybar energibruk er akkurat det myndighetene etterspør. I tillegg vet vi at samferdselsdepartementet stiller strenge krav til helhetlige bymiljøavtaler for å motta belønningsmidler. Derfor har alle de samarbeidende kommunene vært positive og stemt sammen for en fjordby med togstopp. Lierstranda Fjordby er et unikt miljøprosjekt og dermed en genial måte å tilrettelegge for den forventede veksten i Drammensregionen. Et togstopp i Lier og utvikling av Lierstranda Fjordby er det eneste som forsvarer deltakelse for Lier i Buskerudbysamarbeidet. At DT anser dette som lokalpolitiske interesser er fullstendig skivebom.

Med hilsen Nina E. Johnsen
Gruppeleder for Venstre