Vil et landbruksforlik gi mer forutsigbare rammevilkår?

Hans Henrik Horneman – gårdbruker på Reins Kloster, ga Jon Gunnes og Ina Roll Spinnangr et innblikk i landbrukets utfordringer.
Han pekte særlig på de uforutsigbare vilkårene som en stor utfordring. Politikernes detaljstyring av tilskudd, og hvordan disse endres fra år til år, gjør at gårdbrukere synes det er vanskelig både å investere og anbefale neste generasjon å ta over brukene. I dag styres investeringer og tiltak ofte ut fra hvordan tilskuddsordningene er, ikke hva som er mest hensiktsmessig å bruke ressursene til på hvert enkelt bruk. Detaljstyringen gjør at kontrollsystemene og byråkratiet øker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Hans henrik Horneman om landbrukets utfordringer

Et landbruksforlik?
Den største utfordringen er uforutsigbarheten, mente Hans Henrik Horneman, og mener dette har preget næringen i mange, mange år.
En undersøkelse viser at bare 30% av aktive gårdbrukere i dag har etterkommere som vil ta over gården.
Et landbruksforlik på samme måten som pensjonsreformen og rovdyrforliket, vil gi mer forutsigbare rammer for landruket.
Alle partiene på Stortinget bør sette seg ned og bli enig om framtidas landbrukspolitikk, på den måten kan både rekruttering og nødvendige investeringer øke.

Ina og Jon i fjøset

Forenkling og modernisering
Venstre ønsker en gjennomgang av landbrukets omfattende regelverk med sikte på en kraftig modernisering, færre skjemaer og enklere retningslinjer.
Venstre vil opprettholde de samlede overføringene til landbruket på dagens nivå, men vil arbeide for at byråkratiet reduseres og en større andel går til gårdbrukerne. Odelsloven bør fjernes slik at gårdsbruk lettere kan omsettes.

Besøket startet i fjøset

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**