Risør kun slått av noen få steder i Nord-Norge

Når kun 59,4 % av arbeidsføre mellom 18 og 67 år har et jobbtilbud i Risør og det kun er et fåtall steder i Nord-Norge som har lavere arbeidsplass tilbud enn Risør, er det innlysende at Staten må sette inn skikkelige virkemidler i Risør på lik linje med tiltak som i dag er forbeholdt Nord-Norge

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Når kun 59,4 av arbeidsføre i alderen 18 til 67 år har jobbtilbud i Risør, og vi bare slås av noen få steder i Nord-Norge, er det åpenbart at vi må få samme statlige virkemidler og samme lave arbeidsgiveravgift sone som dem sier Stian Lund (V)

Foto: Jan Einar Henriksen

Tallene fremkommer i en rapport Agderforskning v/Helge Røed presenterte for Statens vegvesene, og som viser sysselsettingen i 161 regioner for hele Norge.

Tallene blir av seniorforsker betegnet som oppsiktsvekkende og plasserer Risør i bunnsjiktet i Norge.
Seniorforskeren fastslår også at arbeidsplasser i egen region og infrastruktur må på plass før Risør kan få til vekst.

Venstre pekte tidlig på opprusting av Fv 416

Foto: Jan Einar Henriksen

Det viser at Risør Venstre gjorde rett da vi i forrige bystyreperiode helt klart pekte på viktighet av ny E18, nytt tilknytningspunkt til E 18 og ny tilførselsvei til Risør.

Da pekte Risør Venstre også på reduksjon av arbeidsgiveravgiften som et virkemiddel for å få til nye, sikre og videreutvikle eksisterende arbeidsplasser. Jeg mener rapporten som nå er framlagt viser at vi igjen må blåse støv av Venstres forslag om redusert arbeidsgiveravgift på lik linje med kommunene i Nord-Norge sier Stian Lund (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**