Mindre utslipp fra ferjene i Kristiansand sentrum

Venstre er veldig glade for nyheten om at Colorline fra neste år skal bruke landstrøm i Kristiansand. Dette er en sak Venstre har vært opptatt av lenge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Bare ved at ferja nå kobler seg til landstrøm og bruker strøm i stedet for å fyre olje for å drive båten mens den ligger til land, vil redusere utslippene i sentrum betraktelig.

Kristiansand Havn hadde landstrøm klar da de nye skipene til Colorline kom i 2008. Det er synd at Colorline har brukt så lang tid på å investere for bruk av landstrøm. Mindre utslipp av NOx betyr utrolig mye for lufta i Kristiansand. Kristiansand har høy luftforurensing, og dette er et tiltak som virkelig monner. Da Colorline i Oslo gikk over til landstrøm, ble det sagt at reduserte utslipp tilsvarte 17.000 biler.

“Dette er bra. I reguleringsplanen for NSB-tomta, altså Kvartal 49, er dårlig luftkvalitet argument for å ikke bygge boliger. Det sier litt om hvor viktig det er å ha fokus på renere luft” sier Solveig Nilsen, Venstres representant i byutviklingsstyret.

Solveig Nilsen portrett

Foto: WestFoto/Henning Vik

Her kan du lese hva Fædrelandsvennen skriver om saken.

Les også om effekten i Oslo når Oslo Venstre fikk i gang landstrøm.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**