Uttale fra Skien Venstre om skolestrukturen i videregående skole

Siste vedtaket fra Skien bystyre i skolesaken sier enstemmig nei til storskole på Hjalmar Johansen Videregående skole. (HJV)
Vedtaket er en stadfestelse av tidligere vedtak i saken (fra i fjor), utbygging på Prestejordet / Skien videregående skole (SVG), og byggetrinn 2 på HJV. Dette er tidligere utredet og altså vedtatt.
Flertallet i bystyret fant ingen andre argumenter for en storskole enn økonomiske vurderinger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstres bystyregruppe i Skien er enig i bystyrevedtaket – som vi alle stemte for – sentrumsskole. Her har vi hatt samtaler i posisjonen etterpå, for å understreke at det er Prestejordet som er prioritet 1

Først hvorfor nei til HJV:
Styret i Fritidsparken er enstemmig negativ til storskole i området. Man mener at Fritidsparken ikke er bygget for så mange samtidige brukere av området, og kapasiteten vil ikke kunne møte det antall elever som vil bruke anlegget på dagtid. (alle Skiensskolene har eksempelvis svømming i anlegget i dag)
Bygget er prosjektert for HJV skole slik vi ser den i dag, inkludert utbygging der av byggetrinn 2.

Området fra Gråtenmoen til Moflata på RV 36 er i dag et stort trafikalt problemområde i Skien. Det er i dag

Bøker, skole

enorm trafikk til og fra Kjørbekkområdet, Sykehuset samt arbeidsreisende og øvrig trafikk.
I Skien har vi sterkt fokus på dette området, som per dato ikke tåler nevneverdig mer belastning. En fremtidig ringvei rundt byen ville kunne løse trafikkproblemene – dette måtte ev. være et samtidskrav.

Moflata barneskole ligger i dag som nærmeste nabo til Skien Fritidspark. Vi er bekymret for denne skolen, ev. inneklemt mellom Fritidsparken og ev. ny storskole på den andre siden. Vi er redd for at det må til en erstatningsskole som et samtidighetskrav for denne, og dette bør tas med i regnestykket.

Alle forhold rundt sentrum er viktig i denne sammenhengen. Mye er flyttet ut av sentrum i Skien de siste ti-årene, og det har Venstre vært et høyrøstet betimelig hylekor i mot. Offentlige utflyttinger har vi tatt opp helt til statsrådnivå, og vi må holde fast på at det er sentrum som gjelder.

TFK har eksempelvis selv vært den som har blokkert for at Skien kunne få en XXL-butikk på Kjørbekk, av hensyn til avstand til sentrum/miljø osv. Nå ønsker fylkesrådmannen å flytte en meget stor institusjon ut av sentrum. Det er hårreisende!

Hvorfor ja til Prestejordet:
Prestejordet er i dag en meget bra skole – også bygningsmessig! Det sies at det var først etter en befaring av politikere for noen år siden at den ble “umulig å ha”.
Dagens brukere av skolen – lærere og elever – stiller seg undrende til at skolen må rives.
(som noen elever sa når jeg besøkte skolen for noen uker siden: dere kan ikke siden komme og fortelle at dere har lite med penger, når dere nå vil rive dette for å bygge nytt!)

Her er det svært mye som kan brukes videre med noe oppgradering, i tillegg er det egnede arealer for utvidelse.
I tidligere vedtak om skoleutbygging i Skien ble det også vedtatt at det skulle bygges felles flerbrukshall på området til bruk for SVG og Lunde barneskole. Dette la vi inn som et element under bygging av Lunde barneskole.

Prestejordet har den nærhet til sentrum og kollektivknutepunkt som understrekes som viktige elementer bl.a. i “Fremtidens byer”.

Prestejordet ligger også meget godt plassert med hensyn til kulturinstitusjoner, bibliotek, friarealer.
2 minutter unna Ibsenhuset og bibliotek.
30 sekunder unna Lundedalen med ubegrensede muligheter til aktiviteter i skolesammenheng og fritid.
3 min. unna nærmeste busstopp, og 4-5 min. unna Telemarks største kollektivknutepunkt (Landmannstorget)

Det finnes utbyggingsmuligheter ved skolen. Det er nabobygg/arealer på tomtegrense som kan kjøpes til formålet utvidelse av skolen. Dagens meget sentrale arealer som brukes til ansatteparkering, kan legges i kjeller i nybygg.

Vi mener altså at – inntil det motsatte er bevist umulig å bygge ut – så er det Prestejordet som kan og må bli fremtidig lokalisering av skole i Skien sentrum.

Skien kommune har også overfor fylkespolitikerne/ administrasjonen uttrykt ønske om å være med på å tilrettelegge for utbygging på Prestejordet.

Hvis ikke Prestejordet velges
Vi regner med at det da må ut på anbud – hvis man ikke tar en short-cut og mener at det da er Klosterøya som er best egnet, og tar anbud kun på selve byggingen.
Geir Arild vil imidlertid kaste inn Jernbanebrygga – som jeg tror det ville være større enighet om enn Klosterøya.
ROM eiendom har lagt frem store planer for området.

Vi håper Telemark Venstre tar våre argumenter for Prestejordet og HJV trinn 2 som sitt standpunkt.

Skien Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**