Iver Nordseth viser til Kommuneøkonomiproposisjonen som ble lagt fram sammen med revidert statsbudsjett 7.mai, hvor det var satt av 500 millioner kroner. Dette er en halvering av det beløpet som regjeringen lekket før fremlegging av Norsk Transportplan. Da lovet de én milliard kroner i året de neste ti åra for å redusere forfallet på fylkesvegene. I mellomtiden var beløpet redusert til 688 millioner kroner da NTP ble lagt frem i april. Og altså er beløpet tilslutt skrumpet inn til 500 millioner pr. år.
Samtidig har regjeringen utsatt det nye inntektssystemet for kommuner og fylkeskommuner med ett år, til 2015. Her skal det tas hensyn til den nye forvaltningsreformen fra 2010 der kriterier for kostnadskrevende elementer som bruer, tunneler og ferger skulle vektlegges tyngre. Utsettelsen betyr at vi må vente enda et år for et mer rettferdig system, sier Nordseth til avisa.
Bare i Møre og Romsdal er etterslepet på vedlikehold 5,6 milliarder. Fylket får neppe mer enn 25 til 30 millioner kroner til ekstra vedlikehold av fylkesvegene neste år, sier Nordseth. Dette på bakgrunn av utsettelsen av det nye inntektssystemet.
Regjeringen har vist til det nye inntektssystemet hver gang fylkespolitikerne har henvendt seg til staten om skjevfordelingen. Når regjeringen skyver dette foran seg, finner Nordseth ingen annen karakteristikk enn at dette er rent narrespill.
Iver Nordseth er gruppeleder for fylkestinggruppa og nestleder i samferdselsutvalget i Møre og Romsdal fylke.