Avtale om nytt politisk flertall i Haugesund

Avtalen mellom Venstre, Høyre og KrF om nytt politisk flertall i Haugesund er nå ferdig. Partiene er enige om en omfattende avtale og et langsiktig mål om et stabilt politisk flertall i Haugesund.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Torleif Lothe, Leder av Haugesund Venstre. LNP Stavanger 17.03.2012

Foto: Kenneth Gjesdal

— Prosessen med å få på plass en avtale har vært omfattende. Den har involvert de fleste av partienes folkevalgte og er godt forankret i de tre partiene, sier Torleif Lothe, leder i Haugesund Venstre. Sammen med gruppeleder for bystyregruppen har han forhandlet med Høyre og KrF om en ny avtale som sikrer et politisk flertall i Haugesund.

Avtalen har vært behandlet i bystyregruppene i flere omganger, i tillegg til at partienes representanter i de ulike utvalgene også har lagt ned et stort arbeid i en gjennomgang av partiprogrammene innen de ulike politikkområdene.

— Vi ser en klar Venstreprofil i avtalen. Satsing på miljøpolitikk, sykkelbyprosjektet, bedre kollektivløsninger og en fortsatt opptrapping av kvaliteten i skolen er gode venstresaker som også de andre partiene har gitt sin tilslutning til.

Torleif Lothe understreker at den viktigste utfordringen for de tre partiene er å føre en stram budsjettpolitikk, med tilsvarende stram økonomistyring for å kunne nå de mange andre målene partiene har for utviklingen av Haugesund.

— Målet vårt er å utvikle kommunen til et moderne og slagkraftig urbant regionsenter, der innbyggerne får et så godt tjenestetilbud som mulig, sier de to. — Da er det også naturlig å arbeide for å etablere en større kommune i vår region.

Du kan lese hele den politiske delen av samarbeidsavtalen her >>.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**