Vedtak fra ekstraordinært bystyremøte 07.05

På grunn av negativ utvikling i følge økonomirapporteringen mars 2013 i forhold til vedtatte budsjetter og planer, ble det tirsdag 07.05 holdt et ekstraordinært bystyremøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Økonomirapportering mars 2013

Økonomirapporten for 1. kvartal viser en negativ utvikling i forhold til vedtatte budsjetter og planer. Etter 3 måneder viser prognoser et totalt forbruk ut over vedtatte rammer som på årsbasis er beregnet til 27,8 mill. kroner.

Dette kommer til tross for at Skien kommune i 2012 iverksatte Agenda Kaupang-prosjektet for å gi kommuneøkonomien en vesentlig styrking. Et merforbruk av dette omfanget vil medføre behov for ytterligere tiltak for å bringe økonomien i balanse. Disse må iverksettes slik at de får størst mulig effekt i 2013.

I Bystyret ble forslaget fra posisjonen vedtatt med Venstres tre stemmer

Forslag til sak: 24/13 Økonomirapportering 1 kvartal.

Rapporten viser en prognose som gir underskudd på ca. 28 mill. kroner i 2013. Det er nå kjent at utbytte fra Skagerak energi AS blir ca. 28 mill. det er 27 mill. lavere enn budsjett. Det foreligger forslag fra administrasjonen i Kontorbygg AS på et utbytte på 5 mill.

Skatteinntekter og overføringer fra stat og andre er i prognosen som budsjett. Det betyr at kommunens underskudd med dagens prognoser kan bli på 50 mill. kroner for 2013.

Med dette som bakteppe ser bystyret umiddelbare behov for å tilpasse drift til de reelle inntekter.

Bystyret vil derfor at:

1.
Administrasjonen må fremme forslag til tiltak ut over de varslende Agenda Kaupang prosjektene. Kommunen har gode tradisjoner for å involvere de ansatte og deres organisasjoner ved tjenesteendringer. Det forutsettes at også i denne prosessen gjøres i god dialog med de ansatte og deres organisasjoner.

2.
Formannskapet må vurdere alle overføringer til andre eventuelt vurdere andre organisasjonsformer og tilskudd enn det som ligger i budsjettet.

3.
Med unntak av de prosjekter som er igangsatt/bevilgningsvedtak gjort enkeltvis av formannskapet, innføres det inntil videre investeringsstopp på alle nye prosjekter.

4.
Utfordringene innenfor økonomisk sosialhjelp og for enslige mindreårige innvandrere må tas opp direkte og gjennom interesseorganisasjoner med sentrale myndigheter på en slik måte at de reelle økonomiske utfordringene får større oppmerksomhet.

5.
Staten må gjennom kommunene ta et overordnet økonomisk ansvar for asylpolitikken og bosettingspolitikken. integreringstilskuddet må tilpasses de reelle utfordringene kommunene står overfor ved å bosette flyktninger med forskjellig bakgrunn og utdanning. Og den boligsituasjonen og det arbeidsmarkedet som råder i de enkelte deler av landet.

Asylmottak må ikke etableres uten at kommunen har innflytelse på etablering i sin kommune.

Ordfører og administrasjonen tar initiativ overfor sentrale myndigheter for å følge dette nøye opp.

6.
Budsjettet for 2013 utarbeides på Dok 1 nivå og med fordelt budsjett på kommunalsjef/fagsjefnivå med de enkelte ansvarsenheter og med brutto drift samt behovet for tilførsel av frie midler til enhetene.

7.
Bystyret og formannskap har tidligere hatt en gjennomgang av antall ledelsesnivåer i kommunen sammenlignet med andre kommuner i kommunegruppe 13. Formannskapet vil vurdere ytterligere gjennomgang på dette området.

8.
Fra år 2000 og fram til i 2011 vokste antall ansatte i kommunen med ca 650 årsverk til 3466 årsverk. Dette ga en økning bare i brutto lønnskostnader på om lag 400 mill kroner (0,6 mill brutto pr årsverk). Fra 2011 og fram til i dag er antall ansatte redusert med ca 80 eller tilsvarende om lag 50 mill. kroner. Det må være et mål at kommunen de neste 3 årene skal redusere antall ansatte med 100. Et slikt mål kan nås om det innføres ansettelsesstopp på alle områder det er mulig uten komplekse administrative rutiner. Administrasjonen må forberede/vurdere retningslinjer og handlemåte dersom det blir nødvendig å effektuere ansettelsesstopp.
Samtidig bes ADLU se på hvorvidt omstillingsutvalget og- prosessen fungerer optimalt. Det er vesentlig at omstillingsarbeidet er effektivt og sektorovergripende.

9.
Det er vanskelig å forutsi utviklingen på pensjonskostnadene. Premiefondets utvikling kan få betydning for kommunens generelle økonomi. Dette vil også ha betydning for overføringene til ikke kommunale barnehager. Det er derfor viktig at en så tidlig som mulig legger fram en analyse av dette spørsmålet.

Skien Venstre

Kenneth Berg