Ruster til InterCity-kamp

Dette er det viktigste samferdselsprosjektet vi har i Norge — Spesielt på Østlandet. Det er kun med én tung intercity-utbygging at man kan få en balansert utvikling for hele Østlandet, sier Ola Elvestuen, som også er byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**


— Det er riktig for en nasjonal samfunnsutvikling. Det er et stort og dyrt prosjekt, men det er også noe vi kan ha nytte av i flere tiår fremover, sier Elvestuen.

— InterCity må bygges med en nødvendig kvalitet med en standard på 250 kilometer i timen. Hvis vi ser på lang sikt, så skal dette være den første delen av et nasjonalt nettverk som skal gå mellom de store byene, samt mot Sverige.

Unngå halveringen

I forslaget til Norsk Transportplan, lagt frem i april, skal intercity oppgraderes bare til Brumunddal i første omgang. Men det vil ikke Elvestuen ha noe av, dersom han skulle bli samferdselsminister i en blå regjering fra og med høsten.

— Vi må unngå halveringen av InterCity-prosjektet slik det fremkommer i Nasjonal Transportplan. Det vi trenger å gjøre er å bygge InterCity som ett stort prosjekt som må strekke seg til ytterdelene. Det vil si Skien, Halden og Lillehammer, sier Elvestuen.

Se mer på;http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.11013089

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**