Arbeiderpartiet raserer omsorgen i Moss

I alle dager, tenker du sikkert nå. Det er da ikke Arbeiderpartiet som raserer omsorgen i Moss? I alle fall om man skal tro oppslagene i avisa og utspillene fra Ap selv. Men er virkeligheten slik den blir framstilt i avisa?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Det siste utspillet er nettopp det som gjengis i overskriften i dette innlegget. LO, Ap, SV og Rødt har gitt sin støtte til en 1. mai-parole som sier "Stopp raseringen av omsorg i Moss". De samme har flere ganger i avisa kommentert hvor ille alt er i Moss kommune nå når de ikke lenger styrer. Det de imidlertid ikke sier, er at det i stor grad har vært enighet om dagens rammer for omsorg i Moss. Det som overrasker mest er at Ap kritiserer det de har stått for selv.

Omsorg, senior, helse

Foto: Microsoft

Da de styrte i 2008 satte Ap — og resten av dagens opposisjon — et måltall om å redusere med 100 årsverk. Når rådmannen i år har gått gjennom budsjettrammene og sett dem opp mot merforbruket i omsorg, står det fortsatt 37,5 årsverk igjen for å tilpasse tjenestene til budsjettrammen. Jeg vil presisere at budsjettene hvert år lages med bakgrunn i de tjenester kommunen tilbyr og med de antall brukere som kommunen har oversikt over. Dette er altså ikke noe dagens posisjon har funnet på nå, men er et resultat av den samme målsetting som i 2008. Kommunens administrasjon skriver i sine vurderinger "at dette kan gjøres innenfor en forsvarlig drift, både hva gjelder arbeidsmiljø og tjenesteyting."

I sitt alternative budsjettforslag for 2013 hadde til og med Ap med dette forslaget: "Det foretas en totalgjennomgang av kommunalavdeling helse og sosial for å finne den mest hensiktsmessige måten å organisere avdelingen på både med hensyn til effektiv drift og gode helse og sosialtjenester. Moss skal være blant landets mest effektive og beste når det gjelder lovpålagte helse og sosialoppgaver. Dette skal skje i kommunal regi."

En samlet opposisjon mener at kommunen kan drives mer effektivt dersom all omsorg skjer i kommunal regi. De la til og med inn et kutt på 4,2 millioner kroner i året i omsorgsbudsjettet som følge av det. Den økonomiske rammen til selve innholdet i tjenesten er for Ap i 2013 den samme som for styringspartiene mens de altså foreslo å kutte 4,2 millioner på organiseringen. Ap, i motsetning til de to andre partiene i opposisjon, lar altså være å bruke mer penger på omsorgstjenestene enn dagens styringsflertall. Likevel kritiserer Ap oss for å rasere omsorgstjenestene og det topper seg med støtten til den nevnte 1. mai-parolen.

Et annet eksempel som er godt kjent gjennom media, er lindrende enhet ved Peer Gynt. Det var et samlet bystyre som ba rådmannen om å selge to plasser til andre og at Moss skulle beholde de tre plassene som vi i utgangspunktet trenger. Likevel gikk Ap ut og påsto at lindrende enhet nå skal legges ned, fordi rådmannen informerte om at nabokommunene ikke vil kjøpe de to andre plassene. Det har ikke blitt vedtatt noe nytt i saken siden bystyrets enstemmige vedtak Dette vet Ap og opposisjonen veldig godt, men det passer ikke inn i deres kritikk av styringsflertallet.

Sindre Westerlund Mork

Foto: Truls Breda

Venstre og styringspartiene har ingen problemer med å stå opp for det vi faktisk mener og vedtar. Problemet er imidlertid at Ap og opposisjonen tillegger oss konklusjoner og vedtak som vi ikke har gjort. De kritiserer oss også på områder hvor det har vært enighet på tvers av fløyene. Det hadde vært langt mer anstendig å stå for egen politikk og synliggjøre de politiske skillelinjene der de faktisk er.

Sindre Westerlund Mork
gruppeleder for Venstre