I forbindelse med bygging av ny Årnes skole ønsker Ap, H og KrF å benytte den gamle skolen til barnehage. Dette var ett av punktene Venstre ikke kunne komme Høyre i møte på i forhandlingene.
Ønsker barnehage nær grønne områder
Nes Venstre ønsker at en ny kommunal barnehage på Årnes skal etableres i nærheten av grønne områder og friarealer. «Små barn i alderen 1-5 år har kortere radius når de skal ut på tur», sa Nes Venstres representant Åse Birgitte Skjærli i kommunestyremøtet 23. april. Ordføreren repliserte med at det også i dag finnes barnehager i Nes som ikke har optimale uteområder. Nes Venstre har vanskelig for å forstå at dette skal være en god grunn for å etablere flere barnehager med dårlige uteområder og liten tilgang til grønne arealer.
Trafikkfarlig løsning
Løsningen med å flytte dagens to barnehager på Svarverud inn i Årnes barneskole anses som lite heldig. «Små barn i 1-5 års alderen med refleksvest langs veger med blandet trafikk og uten fortau eller gang- og sykkelveger er svært uheldig», uttalte Skærli. Både langs Runnivegen og Silovegen er det trafikk knyttet til industriområder. Nes Venstre poengterte videre at logistikken knyttet til levering av mange barn i en stor kommunal barnehage er lite forenelig med dagens samferdselssituasjon på Runni. Det er allerede underdekning på parkeringsplasser i området. Vanskelig er det også å se hvordan et allerede belastet kryss mot Fv175 (Funnefossvegen) skal håndtere en slik trafikkøkning uten å måtte gjøre tiltak. Et slik tiltak vil kunne være å etablere en rundkjøring, og dersom dette kravet utløses av etableringen av en kommunal barnehage er det Nes kommune som må bekoste rundkjøringen.
Ønsker ikke å legge ned Årnes skole
Nes Venstre på sin side ønsket å beholde Årnes skole slik den er i dag. Skolen er stor nok til å ivareta elevtallene i lang tid fremover. Det er gjort mange tilpasninger bygningsmessig for at skolen skal fungere som en spesialtilpasset skole. I tillegg ser Nes Venstre muligheten for å drive Årnes skole og Runni ungdomsskole samlet administrativt. En slik løsning vil kunne frigjøre ressurser hos rektorene til å drive mer aktiv pedagogisk veiledning.