Venstre-topper på rundtur i Akershus

Fredag ettermiddag var Venstres leder, Trine Skei Grande, sammen med Abid Raja og Siri Engesæth, stortingskandidater for Akershus Venstre, på rundtur i Akershus. Turen gikk til Akershus EnergiPark på Kjeller, til Asker for å møte helsesøstre, og til UMB i Ås.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Abid Q. Raja delte ut løpesedler og pratet med velgerne om morgenen på Lillestrøm stasjon.

Foto: Mats Olsen

Turen gikk til Akershus EnergiPark i hydrogenbil.

Foto: Mats Olsen

Norges første storskala solfangeranlegg finnes i Akershus EnergiPark ved Lillestrøm.

Foto: Mats Olsen

Dagen startet med togaksjon på Lillestrøm stasjon. Frivillige fra Akershus Venstre delte ut løpesedler til pendlerne i morgenrushet. Budskapet var at Venstre vil styrke kollektivtilbudet.

Deretter gitt turen videre til Akershus EnergiPark, en av Europas mest moderne og framtidsrettede fjernvarmesentraler.

Fornybar framtid
Kunnskapsbyen Lillestrøm inviterte i samarbeid med nettverket OREEC (Oslo Renewable Energy and Environment Cluster) de to venstrepolitikerne til et besøk på fjernvarmeanlegget på Kjeller. Temaet var forskningsarbeid, og framtida innen fornybar energi.

OREEC er et nettverk av bedrifter, forskningsmiljøer og utdanningsinstitusjoner innen fornybar energi og miljøteknologi i Osloregionen, og målet er å bli en av de ledende clean tech klyngene i Europa.

Viktig satsing

– Regjeringen har lent seg mye på oljeindustrien. Vi må satse like mye på fornybar energi. Det er det som er framtida, mener Skei Grande.

Venstre vil at Norge skal bli et klimavennlig samfunn drevet av fornybar energi. Dette vil skape nye arbeidsplasser og bærekraftig velferd. Samtidig må vi investere kraftig i klimavennlige transportløsninger i og mellom byer og tettbygde strøk.

Under omvisningen fikk de to venstrepolitikerne se solfangeranlegget i energiparken, og prøve å fylle hydrogengass på en hydrogenbil.

Turen gikk videre til Asker, og møte med helsesøstre fra skolehelsetjenesten.

Video: møtte skolehelsetjenesten og barne og familieetaten i Asker

Video hentet fra YouTube. For full video klikk her.

Venstre vil styrke skolehelsetjenesten gjennom en opptrappingsplan med 1000 nye helsesøstre i løpet av fire år.

Møtte studenter og ledelsen ved UMB
Turen gikk videre til Ås, og Universitetet for miljø- og biovitenskap. Her møtte Venstre-politikerne studenter og representanter fra ledelsen.

Forskningspolitikk var naturligvis diskusjonstemaet som dominerte møtet, og studentene var klare på hva de ønsket politikerne ville prioritere for UMBs del fremover:

Skeptisk til kvalitetsreformen
– Vi har sett at kvalitetsreformen som kom i 2010 har ført mye med seg i form av kvantitet og en betydelig studentøkning , men vi er svært skeptisk til om den har hevet kvaliteten i særlig grad. Det er blitt trangere om plassen i forelesningssalene, og det er rart når vi i et av verdens rikeste land må sitte med boblejakker på i forelesningssalene fordi det er så kaldt, sa Per Rønning, leder for studentstyret ved UMB.

Les hele saken hos UMB

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**